NYHEDER
GULD I KLUBMESTERSKABET I RALLY. GULD I KLUBMESTERSKABET I KLUBRALLY. GULD I SPEEDNORD TURNERINGEN. SØLV I DASU MINIRALLY. SØLV I DASU JFM KLUBRALLY. BRONZE I YOKOHAMA VEST.
Sæsonen 2010
Så er det tid at gøre status over sæson 2010, og først og fremmest skal der lyde en stor tak til alle som har hjulpet Marianne og Lars i Det Flyvende Rallyteam med at deltage i rally 2010. Det være sig sponsorerne Flyvevåbnet, GamborgByg og MR Autodele Viborg, Jesper fra Autogården i Skelhøje og Tonny fra Tonny's Auto i Karup - og ikke mindst familie og venner.

Og hvad er der så at takke for:
Guld i KOM klubmesterskab i rally
Guld i KOM klubmesterskab i klubrally
Guld i SpeedNord i Klubrally
Sølv i DASU minirally
Sølv i DASU JFM klubrally
Bronze i Yokohama Vest

Jo, det er vel ikke så ring´, som vi siger, og vi er faktisk også rigtigt glade for vore "nye" 306 GTI-6 "Base" som vi fik til denne sæson. Den har vist sig at være konkurrencedygtig, mest pga. større bremser og bedre undervogn, men den har også svigtet os et par gange. Den ene gang var det en defekt sensor og en anden gang var det en knækket drivaksel. Et par andre gange var det nok køreren der svigtede!
Alt i alt har vi kørt 24 løb, og vi er heraf kommet i mål til pokaler 14 gange og har samlet opnået 6 sæt turneringsplaceringer som anført ovenfor, så vi er meget tilfredse.
En af de bedste oplevelser i år var absolut DM5 i Bramming som forkørere! Som det fremgår af den beretning er det ikke ligetil at begå sig på DM niveau, der er så mange ting et lille "team" skal forholde sig til, og havde vi deltaget i konkurrencen var vi nok udgået/udelukket! Ja, det er ærlig snak men illustrerer den forskel, der er på DM og de øvrige hyggeløb i det ganske land - der er så meget at holde styr på og være på forkant med i et DM, at det er i en helt anden liga end alt andet i dansk rally. Til gengæld forstår jeg fuldt ud de teams der "bare" gennemfører et DM løb, og som synes, det er vældigt, for det er det!
En af de ting der gør, at vi er et lille team, er at vi oftest er af sted uden servicefolk, og jeg har INGEN forstand på teknikken udover at ændre dæktryk! Til gengæld laver Marianne nogle formidable madpakker, og så krydser vi fingre for at Peugeot'en som sædvanlig holder hele vejen, og det gør den jo faktisk på trods af statistikken om franske biler i dagspressen.
I vinterens løb regner jeg ikke med at kunne forbedre bilens egenskaber - blot udskifte slidte dele og sikkerhedsudstyr, og så må vi se hvad 2011 bringer. Udgifterne til HANS kan være afgørerne for, hvad vi får råd til. Kalenderen for 2011 er desværre ikke fyldt med minirally eller andre rigtige (og billige) rally, så måske må vi prøve os frem i Tyskland for at få de rigtige rallyoplevelser (citat Freddy!). Mere om kalenderen og mesterskabssæson 2011 senere.

Tak til:
FLYVEVÅBNET
GAMBORGBYG, VIBORG
MR AUTODELE, VIBORG
AUTOGÅRDEN, SKELHØJE
TONNY'S AUTO, KARUP
TPTRYK&DESIGN, KARUP

VH
MARIANNE OG LARS

Højt at flyve - dybt at falde
God sæson - men meget skidt slutning! Vi kørte til Skalstrup fredag d. 19. november for at overnatte der i tre dage, da vi havde andre aftaler i København end rally. Inden vi tog hjemmefra havde jeg valgt regndæk på forhjulene, intermediate på baghjulene og vi havde to slicks med i servicevognen - så vi kunne klare det meste!
Avedøre Holme lagde adresse til rallycentrum og et antal hastighedsprøver for DASU finalen i klubrally. Resten af det usædvanlige løb, med 16 forskellige prøver, blev kørt over næsten hele Vestegnen. Vi startede fint ud på prøve 1 med næsthurtigste tid af alle 65 deltagere, men allerede på prøve 2 væltede jeg en kegle, det gav lige 5 sekunders straf. På prøve 5 overbremsede jeg før en slalom og måtte i bakgear, det kostede ca. 12 sekunder. På prøve 6 lavede jeg en tyvstart og igen på prøve 9 lavede jeg en fejl og måtte igen i bakgear. Det er meget usædvanligt at jeg vælter kegler eller laver tyvstart, men når jeg samtidig må i bakgear to gange er der vist tydelige tegn på at det ikke er en god dag!
Ved pausen var vi nærmest ude af kampen, men de andre kunne jo også have problemer, så vi kløede på. Desværre lavede Marianne en fejlbane på prøve 14, og så var det løb ligesom ovre. Heldigvis var vi vist lige gode om at have en dårlig dag!
Men da vi oven i købet blev udelukket efter sidste prøve pga. forskellige størrelse hjul på for- og bagakslen, måtte vi lige køre ud af området og trække vejret dybt - det havde vist været bedre, om vi var blevet hjemme!
I bagklogskabens lys var det en dummert ikke at kigge på hjulenes størrelse, de skulle jo være ens, men jeg så kun på dækkets egenskaber og de formodede vejrforhold. Nu vil vi skaffe os af med 16" hjulene, er der nogen interesserede?
I samme lys var det da en trøst, at vi kørte 8 gode tider i top 3 (heraf 2 generelt hurtigst), og at vi ikke blev udelukket efter et perfekt løb med udsigt til medaljer - det ville have været mega træls!
Vi kommer igen - i 2011! 


Total gevinst!
14. november var der finale i SpeedNord turneringen, og Herregårdsløbet i Hobro lagde asfalt og mudder til. Vi skulle have telt og presenning med, for der kunne blive tale om service på Nysum banen, ret usædvanligt i klubrally. Jeg valgte regnskårne Yokohama dæk, og af sted gik det efter en hyggelig morgenkaffe i MNJ klubhus.
Der var desværre allerede laaang kø på prøve 1 og nu var der ellers lige kommet lidt varme i dæk og bremser på turen ind til Hobro. Vi ventede en time! Men dagens hurtigste tid på prøven. Ved prøve to var der også laaang ventetid! Men delt hurtigste tid. Prøve 3 gav næsthurtigste tid.
Prøve 4 - dagens suverænt hurtigste tid, og så fik vi en rimelig 4. bedste tid på den mudrede og lumsk glatte Nysum bane, der tidligere har givet os buler!
Derefter var der en lille pause, hvor vi ikke følte, vi havde brug for service, så efter en pølse var vi i gang igen. Nu var ventetiderne heldigvis ovre, og vi kørte fejlfrit og koncentreret, så vi fik igen en stribe gode tider.
Ved mål viste det sig, at vi havde vundet: 
Klassen, løbet generelt, turneringen, og klubmesterskabet i klubrally - så vi synes selv det var en rimelig god dag 
Vi snakkede også om, at vi kunne se frem til DASU klubrallyfinalen weekenden efter med nogen forhåbning!  
 

Finaler og sølvtøj - ikke altid!
Søndag d. 31. november stod der så Yokohama finale på kalenderen. Vi kørte hjemmefra og overnattede på hjemmeværnets skole Slipshavn lige i Nyborg indsejling. Det var en utrolig flot morgen med solskin og vi ankom lidt sent til servicepladsen, da skolen bød på morgenmad - hvilket vi ikke er vant til på kasernerne rundt omkring, de er jo normalt lukkede i weekenderne. Vi fik en god central plads og besluttede at skifte til A006 SS intermediate dæk i stedet for at gå prøven rundt, da der jo er gennemkørsel i Yokohama. Det var koldt og fugtigt, så der skulle blødt gummi under bilen.
På servicepladsen stod Gunnar Aaskovs fine Yokohama-service truck med en masse fine grejer for en rask rallytosse, men det er jo uheldigt for Gunnar at vi næsten alle har en finansminister, der ryster på hovedet! Okay, så må vi jo bare spare sammen.
Nå, men vi skulle jo i gang - vores taktik var at hygge os, da konkurrencen i klassen gjorde håb om medaljer illusoriske. Af en eller anden grund blev jeg ved med at være nervøs under hele 1. heat, min bremsefod rystede hver gang den skulle over på pedalen, så det blev virkelig tøsedrengskørsel. I 2. heat var det tørret op og Marianne bankede min skulder gul og blå, jo, det er rigtigt, jeg har det på video!, - nu skulle jeg altså fremad, mente hun!
Hmm, jo det kom vi også, men det gjorde alle andre også, så vi lå ca. på 20. pladsen i pausen.
Jeg besluttede at beholde SS dækkene på, selvom det ikke længere var vådt. Det gik vist lige, de nulrede en del, og især på tredje omgang i 3. heat føltes de lidt for bløde. Der havde jeg også haft Tonny i den blå Golf i spejlet over to omgange, og han kom tættere og tættere på i nedbremsningerne, men jeg kunne holde ham på de lige stræk! Jeg blinkede til højre et par gange, men han kunne ikke accellere fra os, så det endte med at han gik i mål uden at komme forbi. Hans co-driver Karin fortalte os efter heatet, at de havde blinket til os så vi vidste at de skulle i mål, og det var altså for at fortælle mig, at jeg bare skulle holde på i den sidste chikane. Men jeg så det slet ikke. Sjovt at man fra begge sider forsøger at vise hensyn, og så bliver det ikke rigtigt aktuelt.
I fjerde heat var det så Robert Rydendahl, der kom tættere og tættere på, og igen her var det især i nedbremsningerne, for når han kom ud af svingene var han helt sidelæns. Jeg pressede Peugeoten alt det jeg kunne/turde og det lykkedes at komme i mål inden vi holdt i vejen for ham.
Både han og Tonny kørte deres bedste tider i de heat de jagtede os! Så måske hjalp vi dem??
Selvom fjerde heat blev vores bedste, lykkedes det ikke at avancere i resultatet, men på den anden siden havde vi ikke ødelagt noget og var ikke blevet til grin - for faktisk fik vi et par opmuntrende og positive bemærkninger med om kørestilen og bilen. Men det var også det eneste, bortset fra lidt champagne pletter på jakkerne fra sejrherrerne

Finaler og sølvtøj

Med krydsede fingre kørte vi fredag d. 15. oktober til Roskilde og overnattede, inden vi om lørdagen skulle køre 4. og sidste afdeling af DASU mesterskabet i Minirally. Der skulle meget held til for at vi kunne erobre guldmedaljerne, men sølvet ville formentlig være vores hvis vi bare kom i mål. Da vi samtidig skulle sikre deltagelsen i JFM finalen i Vejen dagen efter, skulle der køres lidt med den indvendige side af hovedet.
1. hastighedsprøve på dyrskuepladsen gik fint, lige indtil det sidste sving, hvor venstre forhjul gav et klonk, og jeg tænkte "punktering?", og vi raslede i mål. Vi kunne ikke se nogen punktering eller andre fejl, så vi måtte fortsætte på de næste 3 hastighedsprøver med forsigtig tomgangskørsel i håb om at nå frem til service. Det lykkedes, og vi havde aftalt at jeg skulle klodse bilen op, hente en P309 trækaksel hos Bent Sommer, mens Marianne spurgte Team Fraas om de kunne og ville hjælpe os! Det både kunne og ville de, og inden længe føg det med møtrikker og trækaksler og olie om ørerne på os, og deres kommunikation i fejlsøgningen og hele deres professionelle tilgang til opgaven imponerede os meget. 1 minut før tid startede vi bilen op og kunne køre de sidste 5 hastighedsprøver i fuld fart. Det ville dog ikke være klogt da vi jo havde mistet ca. 4 minutter, så det gjaldt bare om at komme i mål, så vi kunne få vores sølvmedaljer. Jeg kørte vel på 90%, og vi kom i mål uden yderligere problemer. Vi var meget lettede, for vi fik ikke bare sølv, men kunne nu også deltage i JFM finalen næste dag. Så vi kørte rimeligt tilfredse til Fredericia og overnattede.
STOR TAK til Team Fraas
Søndag morgen var vi således klar med bilen i samme trim og på de samme Yokohama dæk (de er altså ikke så ringe), men da det var klubrally med alle dets håndbremsevendinger, var der også monteret to reservehjul i bagagerummet.
Guldet i kl. 7 var allerede Kirkeby/Alverjungs, men vi skulle holde os tæt til vores nærmeste konkurrent Kristian Lambæk i Astra GSI i kampen om sølvmedaljerne for stillingen var 59-58 i vores favør, så meget kunne ske. Allerede på den 2. prøve troede jeg at vi nu var foran, men det viste sig senere at Lambæk havde kørt 3 sekunder fra os på den prøve, og da vi måtte i bakgear på prøve 3 og mistede yderligere 11 sekunder, så det ikke ret godt ud  - oh, skræk og rædsel 
Ved pausen 4 prøver senere havde vi indhentet det tabte, og førte med 6 sekunder, bl.a. fordi Kristian havde overskredet et målfelt. Så nu skulle der køres koncentreret, og på vej ud af Park Fermé efter pausen bestod vi TMU vægtkontrol. Det tror jeg heldigvis gjaldt alle deltagere.
Men allerede på den første prøve efter pausen gik det galt, prøvemandskabet stressede os, og vi kom dårligt i gang. På første omgang ville bilen ikke rundt om hjørnet ved en bygning og jeg måtte i bakgear! Pokkers også, føringen var væk! Nu skulle grebet strammes - inden de sidste fire prøver førte vi kun med 1 (et!) sekund.
På de sidste prøver var jeg top koncentreret og kørte max attack, og det lykkedes at hale yderligere sekunder ud af dem, så vi vandt med 7 sekunder.
Vores dæk bestod målkontrollen, og det endda uden at blive udskiftet. Det er nogle fine dæk sådan nogen A006, de har kørt 2 DM prøver på Martin Johansens Suzuki, og vi har så kørt et helt DM løb, et minirally og et JFM klubrally på dem. Måske er de ikke helt optimale til sidst, men jeg kan nu ikke mærke forskel, de er stadig nemme at køre varme og de griber på samme måde hele tiden.

Sikke en weekend, - vi fik 2 sæt sølvmedaljer i mesterskaberne og et par pokaler for den generelle 2. plads i Vejen, så det var et par tilfredse rallytosser der kom hjem søndag aften.  



DM4 forkørere
Med en "ny" (brugt) trækaksel monteret var vi klar til at være forkører "0" i Bramming til DM4 8-9. oktober. Det var en opgave vi glædede os meget til, men vi var også lidt spændt, for sidst vi prøvede det, endte vi på taget og måtte have en ny bil!
Samtidig skulle vi prøve at køre både på grus og i mørke, og begge dele er noget vi synes er sjovt, og så på samme tid!
Nå, men vi skulle jo altså også løse opgaven med at være forkører, så vi fandt fire fejl ved kontrolposterne allerede ved hastighedsprøverne fredag aften og fik dem rettet. Vores ekstralygter virkede udmærket, men alligevel hjalp de 400watt ikke meget når vi kørte 150km/t på grusvejene, så denne gang havde jeg virkelig brug for Mariannes noter. På den første hastighedsprøve bemærkede jeg en - hmmm, olielugt eller hvad var det? Det gik væk, så jeg troede det var en af de andre forkøreres bil der brændte olie. Da den lugtede endnu mere på den anden prøve var jeg klar over at noget var galt, men nu kunne jeg lugte brændt gummi! Det viste sig ved service pausen, at de alt for store Dunlop grusdæk havde slidt hul på hjørnet mellem kabinen og inderskærmen! Oven i købet fyldte bilen hele vejen på de hurtige stræk, idet den slingrede på grusdækkene og jeg besluttede at smide skårne Yokohama SS bagdæk på bilen til anden gennemkørsel. Det virkede, nu lå bilen meget mere stabilt. Så lærte vi det!
Lørdag skulle der køres stærkt - så kunne vi også lære lidt om det. Og det gjorde vi så, men forsøgte at koncentrere os om opgaven. Alligevel viste det sig at vi havde lavet forkerte noter, godt nok var lige nøjagtigt det punkt ret uklart i rutebogen, for der var lavet en chikane der var åben, men det viste sig at være en bremsesikkerhedszone, for den var spærret i udgangen! Fotograferne vinkede med et smil hvilken vej vi skulle køre, så det gjorde vi - lettere forvirrede.
Eftermiddagens prøver var lidt mere snoede, men det gik stadig ret stærkt. Det var sjovt og Mariannes noter kom som de skulle og bilen kørte som et urværk. Dog begyndte det at svinde kraftigt i benzinbeholdningen og vi måtte både stoppe ved en tank (udenfor ruten) og have Michael Sørensens servicefolk til at hente mere. Så lærte vi det!
På en rundbane begyndte vi at hale kraftigt ind på en anden forkører og selvfølgelig begyndte jeg at blive døv! Jeg planlagde hvor jeg kunne overhale, så da vi kom ud på en større vej fulgte jeg efter og lagde an, men Marianne råbte til sidst så højt at jeg vågnede op, vi skulle den anden vej! Se her var det der skulle træffes en hurtig beslutning, men da vi var de sidste inden DM feltet, vendte jeg kareten og kom på ret kurs! Så lærte vi det! Og gør det aldrig igen! 
Vi kom fint i mål og fik vores aftensmad, og en del tilskuere og officials roste os for både kørsel og for opførsel som vejledere for diverse officials. Så det gør vi gerne igen!
Tja, jeg formåede at holde bilen på vejen og Marianne fangede mange små fejl ved officials, og var meget grundig med at kontrollere deres notater. Det lærte hun også noget af!
Vi lærte også at vi godt selv kan klare de rutinemæssige ting ved servicen på bilen, men er der bare lidt mere tekniske ting, skal vi kalde på hjælp, og vi har faktisk opdaget at det ikke er noget problem, servicefolk elsker at hjælpe, og de fleste er ligeglade med hvem de hjælper, bare de har tid for deres eget team. Tak til jer alle!
Tak til Bramming for at bruge os!

3xøv
Øv-øv-øv!
Vi udgik på første prøve til JFM 5 i Grindsted efter tre håndbremsevendinger, da venstre drivaksel knækkede!

Velkommen til ny sponsor
M.R. Autolager i Viborg har valgt at støtte Det Flyvende Rallyteam i resten af 2010. M.R. Autolager har igennem de sidste sæsoner altid været parat til at finde de rigtige reservedele - og til en god pris, men nu er der indgået en aftale med indehaveren Michael, der sikrer det fortsatte samarbejde på en mere officiel måde.

Velkommen til M.R. Autolager til rækken af de øvrige samarbejdspartnere:
Flyvevåbnet
GamborgByg, Viborg
Autogården, Skelhøje
Tonny's Auto, Karup
TPTryk&design, Karup


 

Vinder af RAS-løbet
Søndag 19. september deltog vi i Speednord turneringens 3. afdeling, som Randers stod for, og det skal siges med det samme at selvom det kun var et klubrally-light, så var det velorganiseret og sjovt at køre.
Mellem prøverne skulle vi selv finde vej på bykortet, men da det var lavet sådan at der var to overordnede prøveområder, var det til at overskue og RAS sparede en rutebog. De to første prøver var på køreteknisk anlæg og der er der jo god plads til at vifte med vingerne. Vi fik da også besked om at det var dagens hurtigste tider, men det var snært for Brandstrup i den Yokohama farvede BMW, og
Kristian Lambæk i den hvide Astra nappede os i haserne. På prøve tre i den anden ende af byen, var der en kort frem og tilbage prøve, som vi stort set kørte lige op alle tre. Prøve 4 var rigtig spændende med en vejoverkørsel (lille hop) og chikane lige efter, som man ikke rigtigt kunne se. På prøve 5 gik det så galt for os første gang, idet håndbremsearmen havde forputtet og i min hidsige søgen efter den ramte jeg hovedafbryderen. Det tog nogen tid før vi fandt ud af at det var det der var galt, og bilen sprang i gang igen (der er lige et par ting der skal laves om!).
Ved pausen førte Brandstrup med 2 sekunder og vi var lige med Lambæk. Desuden var vi også lige med Tom Kjeldsen, der som sædvanlig fik max ud af den lille Starlet. Så nu skulle der gives gas!
Det gik igen rigtigt fint på de to første prøver på køreteknisk anlæg, og da tredje prøve ikke skulle køres efter pausen, skulle der gasses alvorligt på de to sidste, vi vidste jo ikke om vi havde føringen eller ej. På prøve 4 kørte jeg alt hvad jeg kunne, og koncentrationen og måske også nydelsen af de fine vendinger og den sjove prøve, gjorde at jeg glemte at høre efter Marianne. To gange råbte hun forgæves "til venstre - i mål", som jeg derefter nærmest fløj forbi, men så blev hun dæleme ophidset og jeg måtte vende Pegotten i en fart. Pokkers også - nu var alt tabt, men vi blev enige om at glemme det og give endnu mere gas på den sidste prøve.
Det gjorde jeg så, og mine hænder rystede da Hans Wester der var prøvechef, meddelte at det var dagens suværent hurtigste tid, hele 7 sekunder foran næsthurtigste på det tidspunkt.
Så det var med stor spænding vi kom til mål, for havde vi nappet Brandstrup, Lambæk og Kjeldsen?
Endelig kom resultatlisten op, og det var nok, - vi vandt med 5 sekunder til Brandstrup, og dermed også generelt
Nu er det meget tæt på at SpeedNord mesterskabet i kl. 7 er i skabet, idet der formentlig kun er én afdeling tilbage.
Næste gang vi kører er om 14 dage i Grindsted i næstsidste afdeling af JFM, hvor vi er 2'er efter Kirkeby.
Men kun ét sølle point!

Nr. 2 i Ribe
D. 12. september gik det løs i Ribe med finalen i Yokohama Vest rallysprint. Inden finalen lå vi på en 4. plads med gode chancer for at erobre 3. pladsen. Inden løbet var bilen klargjort med nye 304mm bremseskiver og Carbon Metallic bremseklodser foran, og eventuelle løse bolte var udskiftet eller strammet. Jeg havde også købt 18 brugte dæk fra et restlager, og det var af den gode slags, nemlig Yokohama A006, hvoraf de 10 var skåret i regnmønster og i den bløde compound.
Det passede rigtigt godt for det regnede stadig da vi stillede teltet op, og jeg besluttede at det første heat skulle køres på regndæk foran, men med slicks i blødeste compond i bag, da det ikke var rigtigt regnvejr mere. Jeg sænkede dæktrykket hele vejen rundt, og afsted det gik.
Ret hurtigt virkede de nye - knap tilkørte bremser og dækkene blev varme, troede jeg! På anden omgang ville jeg lige presse bremsepunktet til et H3 sving, men fordækkene blokerede omgående, og jeg måtte ud min rallykarrieres feberredning for ikke at køre ind i de store træstammer, der kantede hastighedsprøven. Først trak jeg håndbremsen, og fik bilen sidelæns og næsten i den rigtige retning, men bilen kørte nu bare sidelæns mod træstammerne, så jeg måtte give fuld gas og ca. en halv meter fra buler og skrammer kunne vi ånde lettet op og fortsætte lettere rystet. Tiden blev rimelig, men dog kun 11. bedste af 46 deltagere.
Da vi skulle starte til andet heat ville bilen ikke starte og vi blev skubbet igang. Tak til Volvo/Triumph mandskaberne! "Hvad er nu det, virker generatoren ikke?", men ladelampen lyste ikke, så vi startede frisk ud. Jeg havde sænket dæktrykket lidt mere foran, og det virkede, for vi kørte nu 7. bedste tid. Og Benny Pedersen viste os bagefter hvordan man checker om generatoren fungerer, tak til Benny.
Efter frokost pausen var der store overvejelser om tørvejrsdæk, skulle de på eller ej? Vi skiftede det ene hjul, så vi kort før start kun skulle skifte det ene hjul, om det var det ene eller det andet skulle vejret afgøre, men det blev tørvejr. Så skulle dæktrykket også hæves lidt, jo der er meget at holde øje med!
3. heat gik fint, det blev kørt den anden vej rundt på prøven, så der var nye linier der skulle følges ret præcist, for der var fedtet udenfor sporet. Og igen i anden omgang skulle jeg lige presse svinghastigheden lidt og kom ud i det fedtede, hvorefter vi sad og ventede på at ramme en betonmur, men heldigvis gik vi fri og kom forbi med malingen på skærmene.
Tiden blev rimelig, men dog præget af situationen med nær ved og næsten, så det var kun 12. hurtigste. Vi havde fulgt med i stillingen og på dette tidspunkt lå vi på en 2. plads i klassen og 8. generelt af alle. Sidste heat blev kørt meget sikkert, men også meget hurtigt, samlet var det 5. hurtigste tid.
Det sikrede 2. pladsen i klassen og pokaler, og generelt 7. pladsen, men også den samlede 3. plads i Yokohama vest turneringen for klasse 2.
Den turnering er nu ovre, men der kommer en finale for både øst og vest, og det bliver jo spændende at se hvordan det går.

Tillykke til Bent med den fine placering i vores gamle P309

Sensommer besværligheder

Efter sommerpausen gik det d. 13. august løs med Fåremarked Rallysprint, der er et løb hvor vi ikke forventer at opnå gode resultater, der er simpelthen for hård konkurrence. Så derfor ville jeg spare på de gode dæk og monterede nogle brugte Michelin, der fulgte med bilen da vi købte den. Det skulle jeg vist ikke have gjort, for de var helt uden greb i vejen og kunne knap køres varme. Vi inviterede min gamle co-driver fra 1984 med i sidste heat, og det var en god ide, for så genoplevede han ræset, og vi kørte også af og nappede et par paller til hans store fornøjelse (se video her på siden). Resultatet var en sølle 43 plads. Men hyggeligt var det!


Dagen efter fik bilen de bedre Yokohama dæk på og vi drog til Randers for at køre Yokohama rallysprint. Det var langt mere afslappede forhold og dækkene bed så godt at vi blev nr. 11 generelt og 2 i klassen (se video her på siden).

Torsdag d. 19. august blev vores fine P309 afhentet af dens nye ejer Bent fra Nyborg, og jeg brugte fredagen på at rydde op og klargøre P306eren til Schackenborg Grusrally, et løb vi har glædet os til hele året. Der blev monteret grusdæk og undervognen blev sat blødere op, så vi var klar til afgang kl. 0400 lørdag. Vi ankom i fin stil til Tønder og fik kørt noter. Det gik ret godt, - lidt forsigtigt - på prøve 1, dækkene bed ganske godt, omend ikke sideværts, for bilen slingrede en del, måske var undervognen stadig for hård? Pludselig 150m før mål døde motoren og vi trillede over målstregen og gemte os i grøftekanten, så vi ikke var alt for meget i vejen for de efterfølgende. Det lykkedes ikke at finde fejlen, der sikkert er en lille dum sensor - så vi måtte udgå Meget ærgerligt, også fordi vores værste modstander i mesterskabet fik problemer og dermed ikke ret mange point, og vi kunne måske have fået flere, for vi havde på trods af nedsat mål-fart sat 7. hurtigste tid på prøve 1
Vi prøver igen d. 12. september i Ribe til finalen i Yokohama Vest.


Yokohama, JFM og Dronningen

Sommer sejr   

Søndag d. 30. maj tog vi til Juelsminde for at køre Yokohama rallysprint. Sidste gang vi deltog i et sådant, gik det galt og vi kom hjem med en skadet front. Desværre var det igen regnvejr og der var rigtigt mange genstande man kunne køre ind i, og lave store buler. Men denne gang var der monteret Michelin regndæk og det viste sig at være en god disposition, for selvom tempoet var forsigtigt i første heat, fik vi hurtigt selvtilliden tilbage og øgede farten væsentligt i det næste heat.

I de to sidste heat overhalede vi flere andre teams og det endte med en flot tredjeplads i klassen og en generel 8. plads af alle 46 deltagere. I denne turnering ligger vi på en 4. plads ved sommerpausen.

Søndag d. 6. juni skulle teamet og nok især bilen være blikfang på FUTURE WINGS standen på Flyvevåbnets Airshow på Skrydstrup Flyvestation. Dronningen var en af de 125.000 gæster, og under rundvisningen kom hun hen til os og hilste på. Så skulle der jo bukkes og nejes og selvom det gik fint gav det dog ikke pokaler!

Herefter var der en lang pause inden forårssæsonen skulle afsluttes på Fyn d. 27. juni med en afdeling af Jysk-fynsk mesterskab (JFM) i klubrally. Løbet startede ret problematisk ud, for motoren har en så dårlig tomgang, at den døde i den første håndbremsevending, men heldigvis startede den hurtigt igen. I den næste kom bilen ikke helt rundt og teamet havde det hurtige valg mellem grøften og bakgearet, og det blev det sidste, så i alt tabte vi ca. 10 sekunder allerede på den første hastighedsprøve. På den næste trak Lars så hårdt i håndbremsen at den knækkede! Bilen kom heller ikke rundt denne gang og bakgearet måtte i brug. Efter prøven blev håndbremsen ”nødrepareret” med strips og vandflasker (!), så den blev brugbar igen. Efter den tredje prøve fik Lars også monteret en strips på motoren, der gjorde at den bevarede en form for tomgang der holdt motoren i gang i vendingerne. Derefter gik det støt fremad, selvom vi var noget frustrerede over den dårlige start. Ved pausen førte vi således vores klasse og var kun 6 sekunder fra den generelle føring.

Efter pausen fik vi ofte meldingen fra tidtagerne ”dagens hurtigste tid”. Ved mål viste det sig at der var pokaler for en klassesejr og en køleboks fra XL-Byg for den generelle sejr, som kom i hus med sølle tre sekunder til konkurrenten ud af en køretid på 26,33 minutter. Endnu et sæt pokaler, det niende sæt i 2010.

Vi fører nu både den Nordjyske SpeedNord turnering og begge klubmesterskaber i Kjellerup og Omegns Motorklub og er avanceret til 2. pladsen i JFM.

 

Næste løb er d. 13. august i Fårvang til det traditionsrige Fåremarked rallysprint.


Danboring regional rally - Kjellerup
Det uheldige møde med en "Hoffmann-klods"på 400kg for 14 dage siden har holdt os beskæftiget, bl.a. med at holde P309'eren kørende og med at få repareret P306'eren. Fredag kl. 14 blev Tonny og jeg færdige med at montere en anden køler og karossen var blevet svejset og rettet. Desværre var den helt nye front lige til at smide væk, og den gamle skrammede måtte monteres i den stand den nu var. Kl. 1730 havde vi med Jørgens hjælp rettet et par motor problemer og lørdag 0745 fandt jeg det sidste løse stik og vi var klar til DM/regionalrally i KOM.
Da jeg havde forventet regn fra middag, var der fine Michelin regndæk under bilen, men regnen udeblev så Yokohama A006 slicks blev monteret og vi kørte ud til de tre første hastighedsprøver. De gik fint, bilen kan presses utroligt meget i svingene og i nedbremsningerne, så ved pausen var vi 5'er generelt. På prøve 2 havde vi et langt stræk med "5'ere", dvs. næsten fuld fart, og jeg så mindst 170 km/t på klokken nord for Frederiksdal. Men løbsledelsen havde gemt en chikane efter den første "Højre 3", og den note fik jeg lidt sent fra Marianne, eller vi skulle nok have skrevet en slags advarsel ind i noterne, for jeg kunne ikke få bremset ordentligt ned inden 200liters tønderne, og måtte vælge at komme udenom langs med grøften.
Det gik lige, vi klemte os igennem, så kun højre sidespejl ramte den ene tønde
På 3. prøve "tabte" Marianne noterne, også på et fuldfarts stræk, og med 150-170km/t styrede jeg mod en "Venstre 2", men det gik også fint for hun så den komme og fandt noterne igen
Under servicepausen så det ikke ud til mere regn og jeg besluttede at beholde slicksene på til 2. gennemkørsel af prøverne, så Jørgen kunne nøjes med at hælde benzin på og Tonny gav den lidt mere olie. Men selvfølgelig væltede regnen ned allerede 1km inde på den første prøve og jeg måtte skrue tempoet en del ned. På den anden prøve havde løbsledelsen fundet et rigtigt sjovt og udfordrende grusstykke, og vi havde beregnet at vi kunne passere en bakketop med fuld fart hvis jeg ramte toppen i venstre side, og selvom det ikke var helt godt i første gennemkørsel, prøvede jeg igen, denne gang med større fart! Det gav en masse slingreture på bagsiden af bakken, hvor der var lidt el-skabe og andre mærkelige ting der stak op af jorden, så jeg kørte 150m som en fuld bilist, halvt inde på en græsmark og op og ned af skråningen, - "Rolig nu!" kom det ovre fra Marianne, men jeg holdt gas på og fik tilsidst snuden den rette vej og bremset til en "Venstre 2" lige før en lille bæk og et hegn.
Kort efter på vej igennem en serie 2 og 3 sving, næsten som jeg tror de er i Sverige, observerede vi at en konkurrent holdt inde på marken og var udgået, og på vej ud af det sidste sving gik det igen lidt for stærkt og bilen sprang ud på marken, og vi kørte nok 100m inden vi kom op på grusvejen igen, jo det var sjovt
På den næste hastighedsprøve var der et eller andet galt, for når vi kom over 100km/t rystede bilen/bagenden så meget at jeg ikke turde køre mere end 120, så det mistede vi nok 10 sekunder på. Inden den sidste prøve var jeg lige ude og se efter om vi var punkteret eller om der var et hjul der sad løst, men det eneste jeg kunne se var at begge baghjul var fyldt med sand og grus, så vi fortsatte, da det kun var en lille publikumsprøve i 2-3 gear i Kjellerup industri kvarter. I skrivende stund tror jeg stadig gruset var grunden, men jeg har ikke fået det testet efter jeg vaskede bilen.
På den baggrund er vi meget glade for at vi beholdt 2. pladsen i klassen og 5. pladsen generelt, efter at have skøjtet rundt på slicks til sidst og andet sjovt. Det gav store flotte guldfarvede pokaler:-) For 7. gang i år!


JFM3 i Hjørring
Så lykkedes det, - at bryde den lille onde cirkel

D. 9. maj deltog vi i Klubrally i Hjørring, et løb der traditionen tro er værd at køre efter. Denne gang var det endnu bedre end tidligere, der var kun 4 reelle håndbremsevendinger!
Vi kørte i 309'eren, uden samtaleanlæg, drikkedunkholder og uden kørehandsker, der alle ligger i 306'eren!!! Men det gik fint, dog valgte den nye servo-trykslange også at opgive kampen, allerede på prøve tre var der en flot blå røgsky bag os! Prøvemandskabet påstod dog at vi havde sat hurtigste tid! Det passede vist ikke helt, men det lunede. Vi klippede som sædvanlig remmen til pumpen og fortsatte til Hirtshals, hvor de to gode prøver der er deroppe blev kørt.
Ved pausen lå vi på en relativt komfortabel 2. plads, og den skulle jo så holdes i 2. gennemkørsel, der havde et par nye prøver i stedet for dem i Hirtshals.
Den første var på rensningsanlægget, der lugtede som om det trængte til en rensning (!), og der fik vi at vide at vi kun var 1 sekund efter Kirkeby, så selv uden servo kunne mine italienske spagetti arme få bilen vredet rundt. Vi lavede absolut ingen fejl og efter koncentreret og til tider hård kørsel, kom vi i mål, og kunne se vores anstrengelser kronet med en fin 2. plads - både i klassen og generelt. 
En god dag i Nordjylland, hvor løbsledelsen som sædvanlig havde godt styr på prøverne, organisationen, maden og ikke mindst solskinsvejr!
 
Bilen kører altså godt, - den er rigtig sjov, især fordi man kan kaste den ind i et sving, og bagenden kommer rundt i en fed overstyring, der er sjov og nem at styre 
Det er næsten synd at sælge den!!

JFM2 i Padborg
Da 306'eren jo var ødelagt om lørdagen, fik vi hurtigt klargjort 309'eren til klubrally om søndagen. Det var umiddelbart nemt, men en masse småting skulle dog flyttes, såsom advarselstrekant og 1.hjælpskasse, og man skal huske at tage de rigtige papirer med til løbet. Dæk var der heller ikke det store udvalg af - i hvertfald ikke klargjort!
Nå, men vi kom igennem alle kontrollerne og kom ud på 1. prøve, der gik rimeligt fint, - uden at prale! Faktisk sidst i klassen, og det er vi ikke vant til!
Årsagen kom mere til syne på prøve 2, da servo-trykslangen for 4. gang valgte at knække! De næste 5 prøver svedte jeg tran med begge hænder på rattet, der når det er drejet ind i et sving ikke ret godt kan flyttes igen, og man kan slet ikke skifte gear og lave håndbremsevendinger samtidig. Jeg SVEDTE!
I pausen så det ikke ud til at vi kunne forbedre vores 3. plads, og da dækkene var tæt på nedslidte valgte vi at tage 7 fejlbaner i 2. gennemkørsel, så vi kom sikkert i mål og fik de 12 point til mesterskabet.
Hmmm, - en relativt dårlig rallyweekend
Men nu er der købt en ny trykslange og der er monteret nye dæk, så vi er klar til JFM3 i Hjørring!

Yokohama vest 1
Yokohama løbene og sprint har aldrig sagt os så meget, men med den nye bil skal det prøves i år. En ting er dog sikker, det er hyggeligt og relativt afslappet at køre Yokohama, og det er godt at de vender prøven om midtvejs.
Men så langt kom vi slet ikke!
Jeg havde monteret regnskårne Yokohama A005, som jeg mente skulle bruges op på dette løb, idet der blev forudsagt vådt føre. Dækkene er formentlig ret gamle og fra bilens tid som baneracer i Advan cup, men jeg er jo jyde og for gode til at smide ud var de altså!
Marianne var afløst af Tonny mekaniker, idet vi dagen før holdt konfirmation, og der skulle ryddes op m.m. derhjemme. Opvarmningsomgangene gik fint, dog med lidt aqua-planing og det var svært at finde grebet. Så startede vi endelig, og første omgang gik lidt forsigtigt og der var fint greb i nedbremsningerne! Faktisk kørte jeg lidt tøsedreng i svinget ved start, men inde på p-pladsen smed den bagenden om foran, men den var ret nemt at fange.
I anden omgang skulle bremsepunkterne presses lidt, og det gik nogenlunde, og stadig ret forsigtigt, men for enden af langsiden i 5. gear var der INTET greb da jeg trådte på bremsen, og selvom jeg forsøgte at løfte 3-4 gange fik vi intet greb før vi ramte en "Hoffmann" klods med et brag, og så var vi udgået. Køleren blev ødelagt og vandet fossede ud.
Så pakkede vi sammen og kiggede på som tilskuere i 3. heat inden vi kørte hjem og fik bilen på lift. Heldigvis har hverken motor eller gearkasse taget skade, og nu er jagten gået ind på nye dele.

Djævle Minirally i Hobro
MINIRALLY igen

MNJ kaldte til Djævlerally med udgangspunkt fra Nysumbanen. Og vi drog glade og forventningsfulde afsted. Da vi ikke deltog sidste år, var prøverne nye for os, bortset fra Nysum naturligvis. Formiddagen gik med det sædvanlige teknisk- og licenskontrol og så kørte vi noter i et par timer. Vi blev præsenteret for en snoet skovprøve og en god industriprøve med mange sving og grus.
Under løbet gik det godt, vi kom igennem den spændende skovprøve uden problemer, dog skulle en enkelt note nok komme lidt tidligere og jeg kunne jo nok som sædvanlig bremse senere.
2. gang på prøven bremsede jeg vildt sent og kun fordi bilen er sat så godt op, kom vi igennem den første chikane uden skrammer, - og noten inde i skoven kom igen for sent. Men vi kørte 4 sekunder af tiden. Så kørte vi Nysum og med en god tid skulle det vise sig, faktisk nr. 6 generelt!
3. gang på skovprøven gik godt- held i den sene nedbremsning igen og det var lige ved at noten kom rigtigt, men samme tid som 2. gang.
Efter pausen kørte vi til industriprøven i Hobro, som ikke var så glat som frygtet, og det gik rigtigt godt, og igen gik det fint 2. gang på Nysum, igen en 6. plads.
Sidste gang på industrien måtte vi vente på at en ambulance fik reddet en mand med et brækket ben ud af fabrikken, så gejsten var gået noget af os, men vi fik erobret 3.pladsen i klassen og fik for 5. gang i træk pokaler med hjem fra et rally.

Minirally Nordborg
Minirally
Endelig skulle vi køre rigtigt rally igen, og da vi nu har været med alle gange, glædede vi os igen til de fine prøver ved Nordborg på Als.
Vi overnattede i Sønderborg og var derfor friske ved udleveringen af gennemkørselsbogen kl. 0630 lørdag d. 10. april. Gennemkørslen gik fint, selvom vi aldrig fandt tidskontrollen. Heldigvis, skulle det vise sig, var der 8km til teknisk kontrol, for da vi trillede ind på det fine værksted hos H.C. Auto i Nordborg plaskede vandet ud af en flækket kølerslange. Da kontrollen blev foretaget af bilens tidligere ejer og vi var de sidste til kontrol, blev de tilstedeværende Sønderjyder ret hurtigt enige om at få lavet en reperation i en fart, og inden jeg så mig om, hang bilen på en lift og vandet blev tømt af. Slangen blev repareret, og vi havde lige akkurat tid til at klæde om og køre til start tidskontrollen. Respekt for Sønderjyder
Selve løbet gik fint, bilen kan stadig meget mere end mig, selv når jeg kastede den ind i en voldsom opbremsning og venstre 2, kunne jeg sikkert have bremset meget senere, og drejet mere, så jeg skal vist til at træne højre lårmuskel lidt mere (ingen forstærker!). På de første fire asfaltprøver kunne jeg kun barbere 1 henholdsvis 3 sekunder af i første og anden gennemkørsel, men alligevel så det ud til at vi var 3. i klassen og 9 generelt, og det var rigtigt fint.
I den 2. servicepause fik bilen en halv liter vand, og så gik det løs med den sjove rundbane gennem og rundt om en lille skov. Her satte vi 3 hurtigste tid generelt, godt hjulpet af Boisen der tog en ekstra omgang.
Efter 2. gennemkørsel af den prøve var vi faktisk oppe på 5. pladsen generelt, men Boisen satte en fantastisk slutspurt ind på den sidste prøve, hvor han tog 15 sekunder på os - på en tre km lang prøve!! Vildt! Okay, jeg kørte "forsigtigt" for vi kørte på reservetanken, men alligevel!
Så det blev til en 2. plads i klassen, kun slået af en voldsom Volvo turbo, og en 6. plads generelt, og vi var lykkeligefor at få pokaler for 4. gang.
Tak til MSS og Kurt for et dejligt rally - det er "rally"!

Yderligere topplaceringer
2. påskedag gik det løs med Mads Kjærs Mindeløb i Struer, og det gik igen fint i den rappe Peugeot. Vi skulle starte først i den 18 deltager store klasse 7, så da vi ikke kunne holde øje med de andres tider, kunne vi "slappe af"og køre vores eget løb. Det gav også den mentale fordel at vi på alle prøver fik at vide at det var "dagens hurtigste tid"
Ved pausen, hvor de "små" asfaltprøver var ovre, lå vi som nr. 3 klassen, og det var bl.a. nok fordi Kirkeby var udgået og Niels Jørgen var gået i stå!
Efter pausen skulle de to store 4 km prøver med grus køres og det var lidt spændende hvad pegøjsen ville sige til det, men allerede på den første var det godkendt, den var nem at styre og kontrollere. Vi var kun 3 sekunder efter Michael Buchwaldt og de skulle forsøges indhentet. Desværre gik vore fordæk helt døde på de to sidste asfaltprøver, vi havde de fine Michelin Intermediate på til gruset og de blev raspet af på især den sidste prøve, og vi tabte kampen om 2. pladsen med 8 sekunder.
Det blev dog til 3. pladsen både i klassen og generelt og det er jo også fint. Det var så pokaler for 3. gang ud af 3 gange

Nyhed nr. 5 - topplacering og stor pokal
Langfredag var vi igen i aktion med FUTURE WINGS bilen, og det var til RGP i Kongensbro. Her er vi tidligere blevet nr. 44, 35 og 33, så vi var da lidt skuffede over et startnummer som nr. 54, men det havde ikke den store betydning for os. Kort før vi skulle starte fandt vi ud af at vi var blevet omseedet som nr. 35, og det var vist alligevel fint, for selvom vi nu startede der, indhentede vi flere gange langsommere konkurrenter og mistede hver gang lidt tid.
1. heat gik godt, vi var på brugte Yokohama slicks i SuperSoft både foran og bag, og det gav en rimelig god tid. Bilen kører perfekt, dog skal man være klar til at fange den når dækkene er kolde.
Kort før 2. heat gav det sig til at regne og Tonny vores servicemand nåede lige at skifte forhjulene til de to brugte Michelin TE 00 intermediate vi havde med, og det gav pote. Selv i regn tabte vi kun to sekunder, og det skulle blive udslagsgivende. I pausen mellem 2. og 3. heat fik vi besøg af en masse englændere og en enkelt nordmand fra vores arbejde og det var hyggeligt at byde dem og andre kolleger på kaffe og småkager i teltet mens det regnede.
I 3. heat hvor det stadig regnede kraftigt, fik vi en melding fra Tonny om at mange var kørt af på langsiden, så der skulle vi passe på. Alligevel indhentede vi netop der to konkurrenter der sloges temmelig tæt, og selvom der var et par åbninger turde jeg ikke rykke igennem, for jeg regnede ikke med at de vidste vi var der, og så kunne vi komme i klemme. Ganske rigtigt, de indrømmede bagefter at de ikke vidste vi også var der, så da deres slagsmål endte med at den ene kørte i mål, fik den anden øje på os og gjorde snart plads. Det kostede os nok omkring 10 sekunder og dermed måtte vi nøjes med en sammenlagt 10. plads generelt af alle knap 60 deltagere, men fik dog en fin 2. plads i klassen.
Det betød at vi skulle køre specialheat, hvor 3-4 biler blev sendt ind på banen med kort mellemrum. Vores heat kom til at bestå af tre klubkammerater, og vi var nr. 2. i vores heat. Ca. halvvejs i første omgang oversatsede den forreste Søren Tøndborg og snurrede rundt midt i et sving, og med nød og næppe fik vi plads bagom og kom forbi. Den næste omgang lykkedes det os at holde den sidste deltager Michael Broberg i en Subaru bag os, men måtte lade ham komme forbi på den sidste omgang. Alt i alt blev vi således nr. 13 på tiden i finalen.
Hvor var vi stolte og glade over endelig at kunne stå på skamlen og få pokaler i dette arrangement, som jeg synes er et af de allerbedste, hastighedsprøven er sjov, og der er et fantastisk godt set-up for tilskuere rundt om Munks Asfalt.
Tak til DRF, RAS og KOM for endnu et godt arrangement i Påsken.
Se billeder under "FOTO".

Nyhed nr. 4
I dag d. 28. marts havde vi debut i klubrally med den nye bil, og rigtigt mange var henne og rose det umanerligt flotte design. Senere roste de også dens racerlyd og køremåde, som gav en fin 3. plads i klassen. 
Vi fik pokaler med hjem den første gang vi var i aktion med den nye bil, og alt fungerede perfekt, bortset fra at nedslidte slicks og regnbyger ikke er ideelt, så vi var i bakgear 3 gange. Heldigvis ramte vi ikke noget nogen af gangene, så bilen er fortsat som ny

Nyhed nr. 3
Så er vi endelig helt klar! "Helt klar" vil vise sig i morgen når vi kører 1. afdeling af det jyskfynske mesterskab i Randers.
Torsdag og fredag kom de sidste detaljer på plads, forkofanger malet, monteret og dekoreret, modificeret håndbremsearm monteret og impulserne til triptælleren kom frem. 
I dag kørte vi en lille test tur og fik justeret tripcomputeren ind, og så testede vi lige bremse- og dækopsætning en sidste gang. Hu hej, den kan køre om hjørner og selv jeg bliver svimmel når jeg tramper bremsen i bund!

Nyhed nr. 2
Så er vi 95 % færdige med klargøringen og dekorering af rallybilen på Autogården, Skelhøje, 
Forreste kofanger mangler lige lidt film eller maling, og så er der et par småting ved dekoreringen der skal rettes.
Triptælleren skal aktiveres og justeres, og bundkarret skal have en ny prop, da der ikke var gevind i den gamle! Godt vi opdagede det inden motoren skød den ud!
Håndbremsearmen er under udvikling og produktion på Skelhøje Vognfabrik.

Nyhed nr. 1
Vi glæder os til sæsonstart d. 13. marts, - men først skal de sidste ting på plads. Der skal i den kommende uge monteres tagluge a la "Subaru" og dekoreres til den store guldmedalje.



Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.12 | 10:09

Det er da godt nok en skam. Måske dukker der pludseligt noget op som gør at I kan gøre come back. Jeg glæder mig til at se jer 'derude' 🏁 Godt Nytår 🎉

...
29.12 | 02:06

I har været SÅ seje!

...
29.12 | 01:39

I har med jeres engagement i sporten været store støtter. Ærgerligt i stopper. Men vi ses helt sikkert.
Mvh Kedde

...
28.12 | 23:40

Øv med øv på. Vi ses der ude

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE