Sponsorat 2010-2011
Den nye bil hentes hjem fra Nordborg på Als
Kontrakt med Flyvevåbnet
Da sæson 2009 sluttede afleverede jeg en ansøgning om fornyelse af samarbejdsaftalen med Flyvevåbnet. Jeg tænkte lidt større og foreslog bl.a. at det kunne blive en to-årig aftale.

Da cheferne i Flyvevåbnet er udskiftet i 2009, skulle vi dog igennem ca. 1½ måneds forhandlinger inden de følte sig sikker på produktet og på kontraktens ordlyd, der i øvrigt er udfærdiget af Flyvevåbnets jurist.

Vi er derfor nu så heldige og glade for at vi kan annoncere at vi de næste to fortsat skal reklamere for Flyvevåbnet og forsøge at vise at Flyvevåbnet er en arbejdsplads, hvor der faktisk er plads til at tænke ud af boksen = utraditionelt!

Samtidig har de tidligere sponsorer, GamborgByg, Autogården Skelhøje ved Jesper Hansen og Tonny's Auto ved Tonny Jensen også givet tilsagn om fortsat samarbejde, - så jo, ikke blot bliver julen hvid i år, den kom også tidligt

Lørdag afhentede vi en "ny" rallybil, og nu mangler vi bare at klargøre den og planlægge en sæson, så foråret er meget velkommet. Se mere om bilen på hjemmesiden.

Vi glæder os til at se jer alle derude, og er spændt på om den "nye" bil er hurtigere end den gamle!

God Jul og Godt Nytår

Marianne & Lars

Sæson afslutning 2009

En stor tak skal lyde til alle som har gjort det muligt for Det Flyvende Rallyteam at deltage i rally 2009, det være sig sponsorerne Flyvevåbnet og GamborgByg, service teamet Jesper fra Autogården i Skelhøje og Tonny fra Tonny's Auto i Karup, og ikke mindst familie og venner mv.
Desværre sluttede sæsonen ikke helt som den skulle, idet vi måtte sige fra til finalen i DASU minirally i Slagelse d. 7. nov og finalen i Speednord i Hobro d. 8. nov. Vi måtte melde fra fordi Marianne kom sent hjem fredag fra en øvelse i Tyskland og søndag morgen skulle vi begge køre til kurser i Tyskland, - tja, arbejdet skal jo også passes! Desværre betød det farvel til 2 ret sikre sølvmedaljer i begge turneringer.

Men når vi ser tilbage er sæsonen gået fint alligevel, se under "Kalender". Først og fremmest har bilen igen vist sin pålidelighed, vi har gennemført alle de 19 løb vi stillede op i. Dog på et hængende hår i et rallysprint i Ribe, hvor en ventil bøjede. Derefter fandt vi en "ny" motor, og lige fra vi startede den op har den kørt upåklageligt, utroligt eftersom den havde stået stille i ca. 10 år. Vi har også haft lidt elektriske problemer, men ikke større end at det kunne løses med lidt hjælp fra rallykolleger. Personligt har vi hygget os med kollegerne, moret os når det gik stærkt og jublet når vi kom i mål på rigtige landevejsprøver, som er der hvor vi har de bedste rallyoplevelser.
Det bliver meget spændende at se hvad 2010 bringer, lige nu er vi ved at få de sidste sponsorater på plads, så måske bliver 309'eren sat til salg snart!!
Under alle omstændigheder regner vi med at fortsætte mindst der hvor vi slap, og glæder os til vinterens klargøring af bil, team og sponsorer og naturligvis fastlæggelse af kalender for 2010.   



DASU finalen i Klubrally
Michael Sørensen måtte træde til som 2. kører under DASU finalen i klubrally, som Bramming Motor Klub afviklede i Esbjerg d. 30. november. Marianne var på øvelse i Tyskland. Både Michael og Bramming gjorde det forbilledligt, et virkelig flot arrangement på alle måder.
Michael gjorde det godt og havde helt styr på prøverne og ruten, selvom han normalt er 1. kører selv. Han pacede mig en smule i nedbremsningerne og til at holde de rigtige racelinjer og det gik rigtigt godt. Det eneste problem var at jeg kun havde relativt slidte medium Pirelli racing dæk, så især bagdækkene havde svært ved at holde fast når de var kolde. Det medførte en ti-sekunders snurretur på prøve 5, men ellers gik det fint. De tre prøver i Roust er rigtigt gode, især den med lidt grus på
Ved pausen fandt vi ud af at vi ikke helt kunne matche Niels Jørgen Jørgensen og Kirkebys tider, og den ti-sekunders snurretur havde ikke gjort det bedre, så vi var omkring 22-24 sekunder efter. Så jeg besluttede at det var fint med en 3. plads i klassen, der skulle ikke satses noget i 2. gennemkørsel. Lidt efter fandt vi ud af at vi faktisk også var 3. generelt, men at en flok forfølgere var så tæt på som 8. sekunder! Altså skulle der gasses mere igen, da der var store pokaler på spil!
Vi kørte et sekund hurtigere på den første prøve og samme tid på den næste, ikke helt dårligt, men heller ikke helt godt. På den 3. prøve efter pausen lykkedes det at køre helt optimalt og sætte samme tid som Niels Jørgen, og på den 5. tog vi et sekund på ham, så stemningen var høj før den sidste prøve. Da den havde nogle grimme kantsten, og vi regnede med at 3. pladsen var sikret blev der ikke skåret sving af denne gang, og vi kom glade og sikkert i mål på 3. pladsen.

Resultatet var pokaler for 3. plads i klassen, store pokaler for 3. plads generelt af alle 43 deltagere, og DASU bronzemedaljer og jubilæumsbog for 3. plads i klassen.

En god rallydag, bilen skulle bare vaskes bagefter og den er køreklar igen, når den lige får en ½ liter olie. 


Smederally 2009
Lørdag d. 24. oktober skulle vi køre Smederally i vores egen klub, og der var tilmeldt ca. 17 biler i vores klasse. Skrapt selskab. Der var udsendt fine papirer, oversigt over prøver og tidsplan, men det så lidt mærkeligt ud at en prøve var forudset med en maxtid på 3.30min og man ville starte os med 2. min!
Så med lidt bange anelser startede vi ud og ganske rigtigt måtte vi vente mere end en ½ time ved den første prøve og mere end 1 time på den næste. Dermed var vi alle faktisk udgået på maxtid, men sådan var det naturligvis ikke. Prøverne var ret gode, hurtige og glatte i det fugtige vejr. Den første prøve var kedelig frem og tilbage med en chikane på midten. PANKAS prøven var svær, men sjov. Vi syntes nu alligevel at de to prøver inde i Silkeborg var de sjoveste! Ved pausen blev vi sendt afsted uden pause, eller mad/drikke, og måtte igen vente på den store prøve 2 og denne gang også på PANKAS.
Gad vide om de stakkels officials fik vådt eller tørt hele dagen?
Tilbage i Silkeborg skulle vi køre de to industriprøver igen, men nu var det blevet mørkt og vores gule franske forlygter var ikke indstillet ordentligt, eller rettere den ene hang lidt i ophænget, så vi spærrede øjnene op og håbede det gik.
I mål gik beregningen som sædvanlig hurtigt når det er Jane, og det viste sig at vi blev nr. 5 i klassen og 6 generelt, og alt taget i betragtning var vi godt tilfredse med det.
Men ikke med løbet som helhed, og vi tog hurtigt hjem!

Vi øgede forspringet i SpeedNord turneringen og konsoliderede vores 2. plads.

Rally Nordborg

Minirally
Lørdag d. 17. oktober måtte vi stå op kl. 3 for at køre til Nordborg på Als for at køre et minirally. Minirally er rigtigt rally på sekundære landeveje, afspærret til formålet på dagen. Der var tilmeldt 62 mandskaber. Der var alt fra moderne firehjulstrukne turbobiler til små standardbiler, alene i vores klasse var der 19 deltagere. Efter diverse kontroller af bil og papirer, kørte vi så ”noter” i 3 timer. Noter anvendes som korte meldinger om vejens forløb og kan lyde således: ”200 V4, 80 H3 skær, 120 top 5 H4” og angiver afstanden mellem sving, der er gradueret mellem 1 og 5 og mange andre ting. Minirally er den rallydisciplin som vi synes er den sjoveste, og endelig omkring frokosttid kunne starten gå. Jeg lagde forsigtigt ud på den første af de 9 hastighedsprøver, både fordi vi gerne skulle have en god rytme ind i bilen, men også fordi vi førte stort i klubmesterskabet i denne disciplin og kun kunne forbedre positionen i den landsdækkende turnering fra en 6. plads ved at score sikre point. Det lykkedes og end ikke konkurrenters uheld på de kringlede og svære veje på Nordals kunne ryste os. Vi passerede på et tidspunkt en hvid bil, der lå på taget på en mark, men der var placeret et ”OK” skilt synligt på vraget og vi kunne fastholde koncentrationen. Først ved mål fandt vi ud af at det var en opel Astra. Ved første pause var vi placeret omkring nr. 30 generelt, men allerede ved anden pause var vi rykket frem som nr. 26. De sidste prøver blev kørt med en ubehageligt snerrende gearkasse og næsten tom tank, men i mål kom vi, og endda på en samlet 22. plads, og 9. i klassen, hvilket betød oprykning til 5. pladsen i minirallymesterskabet.
Prøverne på Als var virkelig udfordrende, de var snoede og hurtige, og Marianne havde god styr på noterne, og på en prøve syntes hun det var så godt og sjovt at hun var lige ved at græde da vi holdt ved mål på prøven
Bilen kørte næsten fejlfrit, dog var der mislyde fra venstre forhjulsophæng, men Tonny kunne ikke finde nogen fejl og lydene forsvandt. Det er dog bekymrende at gearkassen synes den ville børste tænder til sidst, der er jo tre løb tilbage i kalenderen endnu.

 

Det Flyvende Rallyteam vandt samtidig Kjellerup og Omegns Motorklubs klubmesterskab i rally, hvilket vi også gjorde i 2007. Der mangler endnu afslutningen af tre turneringer inden sæsonen er slut.


Så kører det!

Efter problemerne i de foregående løb, skulle der så køres endnu et Jyskfynsk mesterskabsløb, denne gang i Bramming, Alle fejl på bilen var rettet af Tonny’s Auto i Karup. Rigtigt mange skrappe konkurrenter var mødt op, men alt gik fint for os, vi begik kun få og små fejl. Marianne var tæt på at lave en fejlbane og lars bøvlede som sædvanligt med at få den i 3. gear i venstresving, men det gik og Bilen kørte fejlfrit hele løbet og vi blev nr. 4 af 44 deltagere generelt og i klassen. Det betød en konsolidering af 2. pladsen i mesterskabet og nu kan kun alvorligt uheld fratage os den placering i det sidste løb
D. 4. oktober gik det så løs i Varde med finalen i JFM. Vi satsede fra morgenstunden på regnvejrsdæk og det var det helt rigtige sats. Ved pausen lå vi placeret som nr. 2 generelt, kun 2 sekunder efter Kirkeby, og 11 sekunder foran Buchwaldt. Kort før pausen skiftede vi til de to medbragte tørvejrsdæk på forhjulene, da det nu så ud til tørvejr. Det hjalp dog for lidt - for i tørvejr er de Opel biler altså hurtige, og vi tabte hurtigt meget tid til Kirkeby og Buchwaldt, og sidstnævnte fravristede os endda 2. pladsen med èt (1) sekund i mål!!
Men resultatet var alligevel til pokaler og den samlede
2. plads i JFM (sølvmedaljer) efter 9 afdelinger.


Status er nu at bilen er klargjort og i orden, og Det Flyvende Rallyteam ligger rimeligt godt i de turneringer vi deltager i. 
Vi er således nr. 1 i klubmesterskabet i rally og det skal afgøres lørdag d. 17. nov. ved Nordborg på Als. Det ser vi meget frem til, da vi fører med 19 point og en 1. plads giver 20, men vores konkurrenter tilmelder sig sandsynligvis ikke, da de har haft for meget bøvl med deres bil- så det mesterskab skulle være hjemme
Vi er nr. 2 i SpeedNord turneringen i klubrally, men det kan blive svært at fastholde den placering, der er stadig to afdelinger tilbage, og der er mange skrappe deltagere i de to løb.
Der er desuden gode chancer for at rykke op fra en 6. plads i DASU minirallymesterskab og en 5. plads i klubmesterskabet i klubrally, hvor der endnu er to henholdsvis tre afdelinger tilbage.

Vi får se!


JFM6 og Minirally på grus
Som skrevet sidst, har vi haft problemer med at kunne holde Peugeot Sport gearkassen på bilen, men med diverse forstærkninger blev den monteret kort før vi skulle til Fyn for at køre JFM6. Samtidig monterede vi de rigtige dæk, nemlig de nye Pirelli PZero RS7, som vi har opkøbt et restlager af, som erstatning for de 22 stjålne dæk. Nu er rallykontoen til gengæld tom, men dækkene er en succes!
På Fyn var vi meget koncentrerede om opgaven og det gik fint på de første 6 prøver, - hver gang vi kom i mål sagde prøvemandskabet at det var dagens hurtigste tid! Det undrede mig ikke, for jeg har aldrig før kunnet bremse så sent og holde så meget på i svingene, takket være Pirelli RS7! 
Det var blot spændende om vi kunne holde de dælens Opel Manta/Ascona'er bag os, det plejer vi jo ikke. Men sørme om ikke vi havde samme tid samlet som Kirkeby ved pausen! Vi førte fordi vi havde hurtigste tid på prøve 3!
Michael Petersen var kommet bagud og Buchwaldt var udgået, så det så godt ud for os
Prøverne på Fyn var rigtigt gode, endda med et par rallylignende prøver på bittesmå asfaltveje, og det var lige noget der passede Pirellierne.
I anden gennemkørsel skulle der derfor holdes på, og der var helt stille i bilen mellem prøverne, vi forsøgte at koncentrere os. Det gik også godt, lige indtil næstsidste prøve. Her havde det regnet, da vi i klasse 7 skulle køre den, og det passede så til gengæld IKKE Pirellierne!  Måske satsede jeg også lidt for hårdt, men vi passerede altså en hel slalom med låste hjul, og forsatte uden at rette fejlen. Resultatet var at vi blev nr. 4, - også generelt, og det mest ærgerlige var at havde vi rettet fejlen, havde vi måske kunnet redde 2. pladsen - men sådan er der så meget! Vi har trods alt lidt problemer med vandforbrug og olie der oversprøjter den ene side af motorrummet, så det var et godt resultat, trods alt

Så skulle vi sadle om til grusrally i Tønder. Fredagen gik med at forenden blev hævet 3½cm (erfaring fra Randers grusrally) og der blev monteret lettere brugte Michelin M5 grusdæk, og bunden af bilen blev forberedt til endnu en gang stenslibning og alt blev spændt efter! Jeg nåede at teste grusdækkene på en grusvej, og det var med lidt bekymring at jeg læssede bilen på trailer, for der var ikke meget greb i gruset, og bilen slingrede når den skulle køre ligeud.
Vi stod op kl. 0400 lørdag og kørte til Tønder, hvor der var forvirring på servicepladsen pga. af de mange deltagere der ikke kunne finde plads. Men vi fik smidt traileren ud i en grøft og læsset rallybilen af, så vi kunne komme ud og køre noter. En af prøverne var aflyst, og vi var taknemmelige for at den hullede markvej ikke skulle køres! 
Vel ovre notekørslen, stod vi så i kø i en time for at komme igennem licenskontrollen, men det passede lige akkurat, så vi kunne få kørerdragterne på og komme afsted til tiden, uden alt for meget stress.
Første prøve var ½grus og ½asfalt og bilen stod rimeligt fast - nok mest fordi jeg kørte lidt forsigtigt. På anden prøve skulle vi køre ligeud over lange distancer på grus, og i midten passere en lille skov med masser af 3-4'er sving, altså pænt kvikt! På ligeud strækket holdt jeg lidt igen ved 7500 omdrejninger, for dog at have lidt power tilovers hvis bilen ville skride ud. Det betød en topfart på 150km/t, men det gik nu også stærkt nok 
Derefter begyndte der at komme lidt rytme og tillid ind i bilen, og vi kørte lidt friskere jo nærmere vi kom pausen, blot var det største problem at bremse på asfalt, og så forsvandt der ca. 10 sek. i et par grøftekanter der ville suge bilen til sig!
I pausen skulle bilen have olie og vand, vi fik en sodavand og en pålægsbolle og så skulle vi afsted igen. Jeg erklærede at formålet stadig var at komme helskindet i mål, dvs. uden at satse! - og at jeg nu vidste hvordan dækkene virkede på gruset og samtidig fik vi et råd om at nedsætte dæktrykket i bag, og ganske rigtigt, bilen blev mere stabil. Det er nu også grimt når bilen sejlede med 150km/t, og man ikke har fornemmelse af om det er den eller chaufføren der styrer, men det hjalp lidt efter pausen. Nu skar vi ca. 5 sekunder af hver prøve og det var "skideskægt"! Lige indtil vi skulle køre den sidste strækning igennem en skov, for der besluttede jeg at en V4 var en V5, og trods et par huller i indersiden af svinget holdt jeg på, med det resultat at bilen skred ud med 130km/t og kørte sidelæns ud i rabatten, og begyndte at slingre. Det fik jeg på en eller anden måde heldigvis stoppet og gav gas hen mod den sidste chikane, men bremsede næsten for sent, for der var nogle underlige pukkelbuler på vejen og bilen kunne ikke rigtigt bremse og begyndte pludselig at slingre igen
Marianne nåede at råbe " har du den, nej du har ikke, - jo du har! og så fræsede vi flot igennem chikanen og holdt på til mål. Vi grinte lidt nervøst da vi holdt ved mål, for det var to gange knald eller fald lige efter hinanden, da der var oplagt tømmer på begge sider af vejen, så en snurretur havde givet store buler
Nå, men et godt løb var ovre, vi fik en god mørbradgryde i mål, og efter en del rettelser af resultatlisten, kunne vi konstatere at vi blev 11 af 26 i klassen og 19 af ialt 73 deltagere - det var vi godt tilfredse med.
Søndagen blev brugt på at omstille bilen til asfalt igen, gøre den ren og foretage små reparationer. Nu er der sommerpause indtil midt i august!

Nyhed 3-2009

JFM5, ROMK rallysprint, minirally 2 og 3

I starten af maj blev 22 dæk, 13 fælge og noget værktøj stjålet fra os, så med de fire hjul vi havde tilbage, tog vi til Hjørring for at deltage i et af Jyllands fineste klubrally. Prøverne var placeret lidt langt fra hinanden, men skidt med det, for de var gode. Efter pausen lå vi på en 6. plads kun 4 sekunder fra 5. pladsen. Desværre startede jeg ud med en tyvstart på den første prøve, men kom ind i rytmen igen og fik da også erobret 5. pladsen, da vores modstander ikke var så hurtig på de sidste prøver. En dejlig dag i det nordjyske!

Kr. Himmelfart tog vi til Ringkøbing for at køre det flotte sprint. Sprintet gik godt, selvom vi stadig kører med reserve-/standardgearkassen!
Igen var det Tonny der var 2. kører, og i sidste heat fik niece Caroline på 16 år en tur, hun sikkert sent glemmer, selvom hun kunne nøjes med at tælle omgange. I hvert af heatene tog jeg 4-5 sekunder af tiden, så det var en hyggelig dag i Ringkøbing uden maskinproblemer. Dagen blev afsluttet med at vi fandt nogle nye og billige dæk; En anden deltager havde nemlig nogle fine Pirelli dæk til salg til ca. 40 % af normalprisen, så dem nappede vi 6 stk. af.
I slutningen af maj kørte vi så endelig minirally igen, efter at vi havde måttet sidde over i 1. afdeling. 
I AAS minirally omkring Odder/Skanderborg skulle de nye Pirelli så prøves af, og allerede på den første korte prøve kunne jeg mærke, at dækkene kunne mere end jeg lige var klar til at byde dem! De bremsede fantastisk og klistrede til vejen i svingene.
Da det var længe siden, vi havde prøvet minirally, og da vi i år ikke får udleveret sikkerhedsnoter (hvilket var kotume sidste år) måtte vi koncentrere os under notekørslen for at få det hele med. 
Det fik vi ikke! Fejlen var, at vi ikke fulgte tilstrækkeligt med i rutebogen, så vi overså at der i et par sving skulle sættes forhindringer op, som der klart skulle bremses for og endda bruges håndbremse for at komme rundt om. Desuden fik vi ikke styr på hvor en slalom præcis skulle stilles op. 
Nå, men det gik nogenlunde, jeg kører normalt med en lille sikkerhedsmargen, så vi kan få bil og mandskab med hjem i hel tilstand, og det rakte lige præcis til at komme udenom forhindringerne. I pausen mente jeg ikke Tonny skulle se på noget, for alt fungerede fint. Goddag mand - økseskaft igen, vi skulle have luftet bremser ud, for pedalen var blød og lang efter pausen! På vej til første prøve efter pausen var bagenden på bilen meget løs ved almindelig landevejsfart, så jeg måtte ud og se efter om vi var punkteret - og godt jeg fik kigget efter. Det viste sig, at der sad rigtig meget smågrus i dækkene, som nok var lidt for bløde til det varme vejr. Især et af bagdækkene havde desuden kørt noget tjære op og selv ikke intensiv brug af bremserne og håndbremsen inden prøven kunne fjerne det. 
Da vi, ca. 800 m inde på prøven, skulle bremse ned fra ca. 150km/t til en Højre 2 begyndte bagenden at danse fra side til side, så vi røg næsten ud til minebåndene i sikkerhedszonen. Tonny fik det på video, men den er lidt uskarp 
Det lykkedes dog at komme i mål - selvom vi også havde problemer med at overholde tiderne ved kontrollerne, så alt i alt forventede vi ikke et særligt godt resultat. Resultatlisten viste at vi var endt som nr. sidst af alle, og meget trist til mode satte vi os ned og lavede nogle aftaler om bedre koncentration til næste løb. Da præmieuddelingen var overstået, kunne jeg endelig studere resultatlisten ordentligt, og til min skræk/held, opdagede jeg at vi havde fået dobbelt tid på en af prøverne. Jeg fik, ved hjælp af henvisning til det relevante punkt i reglementet om skrivefejl, overtalt løbsledelsen til at ændre resultatet. Så var vi nr. 6 i klassen, og meget lettede kørte vi hjem via Signesminde Kro, hvor vi fik god mad for at fejre det trods alt ikke så ringe resultat.
Resultatet betød samtidig at vi nu fører klubmesterskabet i rally.
3. afdeling af DASU minirally serien blev kørt omkring Hammel, og da Flyvevåbnet skulle bruge vores normale varevogn til Danmarks Hurtigste Bil i Vandel, måtte vi låne Jørgen Møllers Mercedes med trailer. 
Vi stod op kl. 0530 og kl. 0700 fik vi udleveret rutebogen, hvorefter vi kørte til rallycentrum i Hammelhallen og fik morgenmad. Kl. 0800 startede vi ud på notekørslen, som vi skulle være færdig med kl. 1100. Det gik fint, så kl. 1045 holdt vi forrest i rækken til teknisk- og licenskontrol, som vi så var færdige med kl. 1105. Derefter skulle vi bare vente indtil kl. 1400, hvor vi skulle starte ud efter DM-feltet. Vejret var godt og stemningen i ryttergården god, så vi hyggede os med at se DM-feltet på industriprøven ved Wavin lige bag ryttergården, og vi så resterne af Johnny Pedersens ellers så flotte BMW M3, der desværre var blevet krøllet rundt om et træ, heldigvis uden at nogen kom alvorligt til skade. Vi mødte også løbets sponsorer, herunder borgmesteren, politikere og herunder Kristian Pihl Lorentzen, der jo er en god ven af rallysporten.
Vi startede ud lidt over kl. 1400, og kl. 1800 var vi i mål. Vi kørte først en prøve med ca. 3 km asfalt og 1 km grus, hvor afslutningen var meget ujævn efter et langt stykke ligeud - vi nærmest fløj i mål med 150km/t og nogle ordentlige drøn i undervognen. Men så var vi igang og nerverne væk. Marianne havde styr på noterne og kontoret, så vi kastede os ud i prøve 2, der havde 50% grus og 50% asfalt. På vej ind på grusstykket til en Venstre 3 blev Marianne usikker i stemmen, gik lidt i stå og jeg kunne mærke, at hun blev lidt bange. Bilen bremsede og styrede dog som den skulle, så hun fik mælet igen, råbte vildt højt for at blive hørt henover larmen fra gruset, der sprøjtede hen under bilen - hun fik styr på noterne og vi kom fint i mål. 3. prøve var rent grus, gennem en skov, og den har vi kørt før, så med lidt sikkerhedsmargen undgik vi træerne, der ellers stod betænkeligt tæt på vejen. Prøve 4 var Wavin prøven -en publikumsprøve over 6km i Hammel industrikvarter. Her "tabte" Marianne noterne, men den var også svær at hitte rede i, for alle sving var enten V2 eller H2, og med ret korte afstande imellem.
I pausen fandt vi ud af at vi lå 7'er, kun lige en smule foran de andre KOM'er, så der skulle strammes op i anden gennemkørsel.
Jeg pressede bremsepunkterne, og holdt "pedal to the metal" på gruset, så vi barberede ca. 5 sekunder af tiderne på alle de tre grusprøver. Da vi forlod den sidste prøve for at køre til mål, kunne jeg ikke finde 3. og 4. gear, og de er stadig ikke fundet, så de ligger nok i skoven ved Laurbjerg .
Vi fik humpet os i mål, og fandt ud af at vi ud over adskillige buler i bunden også havde to huller, og en bagkofanger der næsten havde været flået af, så malingen var knækket af. Nummerpladen hænger nu også kun og dingler i to skruer. Det var vildt (og vildt sjovt) at køre på grus, vores fine næsten nye udstødning lignede da også noget, der havde været med i bandekrigen ovre i København.
Men vi blev nr. 6 i minirallyet, og det er vi meget tilfredse med! Vi begik stort set ingen fejl, og flæskestegen i Hammelhallen smagte vildt godt! 
Næste løb er klubrally på Fyn og derefter grusrally i Tønder, så nu skal racergearkassen på, racerPirelli- og Michelin grusdækkene skal monteres inden det bliver sommerpause.

 


JFM2, RGP, Mads Kjær og JFM3

Der har været travlt på rallyfronten, så det er vist tid for en opdatering.
Efter JFM1 i marts fik vi rettet diverse småfejl ved bilen, og kunne tage til Randers sidst i marts til 2. afdeling, i bevidstheden om at vi har fundet et rimeligt godt bremse-, dæk- og undervogns-setup.
Randers havde fundet en spændende grusprøve, som selvom den var sjov at køre, klart viste at baghjulstrækkerne har en fordel på det underlag. Vi mistede ca. 15 sekunder begge gange. På de tre efterfølgende asfaltprøver kørte vi lige op med de bedste i klassen, men missede en finesse på den sidste prøve inden pausen og måtte indkassere yderligere 10 sek. i bakgear!
Efter pausen skulle grusprøven køres igen, men nu var den blevet så ujævn at jeg ikke kunne se klart, sådan rystede det. Ulykkeligvis knækkede gearkasseophænget, og vi måtte humpe gennem de næste fire prøver til mål på maxtider og blev suværent nr. sidst i løbet. Det gav dog 5 point til mesterskabet, og de tre prøver vi kørte fejlfrit var meget opmuntrende.

Så stod Påskens løb for dagen, og gearkassen var blevet svejset og forstærket, så vi var klar til RGP ved Ans Langfredag. Desværre knækkede gearkassen af igen i første heat! I andet heat blev motoren lidt varm, da stikket til blæserne var faldet af, men heldigvis havde vi mekaniker Tonny med og med stikket monteret og et par remme om gearkasse, kastede vi os ud i 3 heat. På 1. omgang indhentede vi en konkurrent der var snurret rundt, og så gik jagten jo ind. Tonny var co-driver, og vi glemte helt at tælle omgange - hvilket resulterede i en omgang for lidt, og en maxtid. Vores samlede tid rakte til en ca. 45 plads af de 60 deltagere, men vi kom med i finalen, da et par konkurrenter udgik. Så der strammede jeg remmene og satte min dagens hurtigste tid, også selvom det ind imellem var svært at ramme 3 gear. En hyggelig dag med godt vejr og godt ræs.

Derefter måtte reservegearkassen monteres, for allerede om 2. påskedag skulle vi køre Mads Kjærs Mindeløb i Lemvig. Tonny knoklede hele lørdagen, og det viste sig også at servostyringen var i stykker, så den skulle også skiftes, tak Tonny. I Lemvig havde vi virkelig en god dag, faktisk tæt på fejlfri og jeg gik til stålet, så Marianne jublede, og ved mål på prøverne fik vi også at vide at tiderne lå helt i top. Samlet blev vi 6 generelt af de 66 deltagere og 5 i klassen og der var præmie til de 4 første. Lidt øv, for det var sølle 5 sekunder der skilte os fra pokaler.

D. 19. april skulle vi så helt ned til grænsen, til Padborg for JFM3. Her havde jeg monteret andre dæk, men det gik fint for os, igen fik vi at vide at vores tider lå i top, og ved pausen var vi faktisk nr. 2 generelt, a tid med en af favoritterne. Efter pausen måtte stramme mig an, idet jeg normalt ikke er synderligt hurtig i 2. gennemkørsel, men jeg bed tænderne sammen, Marianne holdt vejret og vi skar ca. 3 sekunder af hver hastighedsprøve. Alligevel blev vi slået klart af konkurrent Kirkeby, så vi endte på en trods alt meget tilfredsstillende 3. plads både generelt og i klassen. Igen desværre lige udenfor pokalrækken.

Nu er der lidt pause indtil midt i maj, og Jesper skal se på et par småting, bl.a. drikker motoren vand, og det er jo ikke så godt. Jesper er helt uundværlig til at holde kareten kørende!!
Jeg har besluttet at beholde reserve gearkassen i bilen i resten af dette halvår, da vi skal køre tre minirally i maj/juni, og her vil en højere topfart sikkert være en god ide, den er jo normalt kun ca. 150. Den anden går nok 175.


JFM1 i Vejen
Selvom vi blev ledt lidt på afveje af den nye GPS og derved kom lettere for sent til teknisk kontrol, lykkedes det at gennemføre sæsonens første rally.
Det var med nogen store sommerfugle vi startede ud. De nye bremseklodser og Yokohama A006 skulle afprøves, men især den opdaterede undervogn skulle stå for skud.

På den første hastighedsprøve styrede bilen udmærket og der var godt greb i supersoft dækkene i det relativt kolde vejr. Men den første håndbremsevending blev indledt en anelse for tidligt, måske pga. de gode bremser, og vi efterlod en lettere rystet "kegle", som i mål blev straffet med 5 sekunder. De skulle blive skæbnesvangre.

På vej væk fra prøven kom der nogle ordentlige "klonk"lyde fra bagenden, og jeg standsede straks og kravlede rundt under bilen for at se hvad der sad løs. Da alt så fint ud måtte vi jo fortsætte, lettere bekymrede.
Det pillede lidt ved selvtilliden og rytmen på den næste prøve, men det gik nogenlunde. Jeg tog det lidt forsigtigt, for jeg havde med vilje (dum ide?) monteret Supersoft foran og Soft bagi, pga. slidte Soft, og Supersoft med meget gummi tilbage. Det viste sig senere at Supersoft foran var det helt rigtige valg, men Soft bagi selvfølgelig var helt forkert. Men når man ved det, kan man køre efter det, troede jeg!
Efterhånden kom vi ind i rytmen, og satte et par rigtigt hurtige tider på prøve 3-4-5. Prøve 5 var både held og uheld, idet jeg ville teste bremselængde 2. gang vi kom ned i for enden af prøven til en vending. Jeg bremsede sent og pludselig måtte jeg kigge ud af sideruden for at se hvor vi var på vej hen, og et kort øjeblik troede jeg vi ville vælte og ramme en officialbil. De kolde Soft dæk ville køre forrest. Men så stod bilen stille med næsen den rigtige vej, og da jeg havde hamret den i 1'st var det bare at slippe koblingen og fremad igen. Det kostede vist ikke alverden. De sidste 3 prøver gik fint og vi var ret tilfredse med dagens indsats og ventede spændt på resultatet.

Her var det jo at den rystede "kegle" spillede ind, for vi tabte den generelle 2. plads med 4 sekunder, dvs. at uden "keglen" havde vi haft 2. pladsen med 1 sekund. Det var jo lidt øv, men næste gang er det vel vores tur til lidt held?
Og 3. pladsen generelt og i klassen er jo heller ikke så dårligt.

Nu skal vi have set på raslelydene i bagtøjet, stillet lidt på tomgangen, måske justere speedertrækket lidt og så er vi klar igen.

Tak til Vejen og Luffe for et godt lille startløb.

Klar til 2009 sæsonen
Så er jeg hjemme igen og imens har Jesper ved Autogården i Skelhøje skilt bilen ad. Vi sluttede jo sæsonen 2008 med en dårlig toppakning på sidste prøve, så motoren skulle ud alligevel. Da den var ude besluttede vi at skifte syncromeshringene i gearkassen, men mere vil vi heller ikke gøre ved de to dele.
Undervognen derimod får en gennemgribende renovering og alt har været skilt ad, alle lejer og bøsninger er skiftet, der er monteret nye Bilstein fjederben, og alle kalibre er nye. I 2009 vil vi prøve at køre med OMP racing bremseklodser, men ellers er det kun en forbedret standard undervogn og bremser, ikke noget dyrt eller avanceret.
Der er investeret i nye OMP sæder med "ører" og nye fælge.
Nu er alle sponsorer på plads - alle fra 2008 er med igen, og det er først og fremmest Flyvevåbnet, og så er det GamborgByg fra Viborg, Karup Partners, Tonny's Auto, Karup og Jesper, Autogården i Skelhøje.
I år vil vi i modsætning til 2008 udelukkende køre DASU turneringer, dvs. JFM klubrally, DASU minirally og visse udvalgte sprints som PR.
Bilen blev samlet færdig og testet fredag, desværre virkede PTS gearkassen ikke rigtigt, så der er monteret en standard gearkasse, så det er spændende om vi er konkurrencedygtige til løbet d. 15. marts i Vejen.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Henrik Larsen | Svar 20.12.2009 17.21

Hej Lars, tillykke med den nye fine bil, så lykkedes det at få fat i den
Mvh. en tidligere ejer af bilen (Henrik)

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.12 | 10:09

Det er da godt nok en skam. Måske dukker der pludseligt noget op som gør at I kan gøre come back. Jeg glæder mig til at se jer 'derude' 🏁 Godt Nytår 🎉

...
29.12 | 02:06

I har været SÅ seje!

...
29.12 | 01:39

I har med jeres engagement i sporten været store støtter. Ærgerligt i stopper. Men vi ses helt sikkert.
Mvh Kedde

...
28.12 | 23:40

Øv med øv på. Vi ses der ude

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE