Nyheder 2012
Tilbageblik 2012

Rallysporten er stadig vores fælles hobby, med mange rigtigt gode oplevelser og venner, - men uden sponsorkontrakt gik det ned ad bakke i år.

Året indebar også et par alvorlige uheld for to andre hold, og det påvirkede også os lidt. Man tænker lige lidt over det, når nogen slår sig alvorligt ved deres hobby.  

For os begyndte året med en test på Fyn, hvor det gik lidt for stærkt i et sving, og vi parkerede bilen i en lille skov. Da vi blev trukket fri, kunne vi fint fortsætte testen, det var kun lidt skrammer i kofangeren. I det første JFM i Randers rev 2. gear alle tænderne af, og det lykkedes med nød og næppe at redde førstepladsen i land. Herefter forlangte chefmekaniker Jesper at jeg anskaffede en ordentlig gearkasse, og det lykkedes at finde en nyistandsat brugt dog-box til en mindre formue der lavede et stort hul i budgettet. Men det var nu nok en god investering, da det ikke har været den der har drillet i 2012.

Så gik det godt i et par løb, lige indtil minirally på Fyn hvor vejen drejede og det gjorde vi ikke. Også denne gang var heldet med os, vi ramte ikke en stendynge eller ned i en sø, men en forholdsvis blød jordvold, så nu skulle der en ny front på. Forårets ni løb blev trods alt afsluttet med en 2. plads og pokaler i den fynske afdeling af JFM, selvom jeg havde valgt de forkerte dæk til regnvejr.

Efteråret var tæt på en total succes i klubmesterskabet for klubhold, men en lille snurretur på sidste omgang betød at vi måtte nøjes med en andenplads og en til lejligheden indstiftet vandrepokal – en forgyldt rollator til hurtigste chauffør over 50år

En klubkammerat tilbød at betale for startpengene til et DM-løb, så det skulle jo prøves og sjovt var det – lige indtil motoren døde med en hæs rallen. Godt jeg havde en reservemotor, men under udskiftningen fandt vi ud af at den ellers meget nye kobling var helt slidt ned, så der måtte en ny på. Det gav problemer igen, denne gang med justeringen og betød rent faktisk at vi udgik af endnu et løb, idet kablet knækkede og bolten slog hul i køleren. Det næste løb ligeså, men denne gang pga. en knækket drivaksel. Og det endda i et løb hvor vi på det tidspunkt førte JFM mesterskabet med 11 sekunder. 

Så blev alt skruet godt sammen, for vi ville over til Køge og vinde klubrally finalen, men igen kunne koblingskablet ikke holde, eller rettere dets ophæng til 25kr. = udgået for 5. gang. I efteråret lykkedes det således kun at køre tre af otte løb.

Se det kronologiske forløb over vores sæson her: http://www.detflyvenderallyteam.dk/9245850 

I 2013 tager vi fri fra rally, sparer sammen og kommer stærkt igen i 2014. Men vi kommer ud og kigger, eller er officials, så vi ses derude kære rallykammerater
Til slut en stor tak til sponsorer, venner, familie, men især alle former for officials der bruger megen tid og står derude i al slags vejr, så vi andre kan fræse R---- ud af bukserne

Udgået 3gange
Ja, der er ikke meget at prale med, tre gange siden sommerferien er vi udgået med tekniske problemer.
Men til at begynde med gik det nu helt fint i klubrally JFM 5 i Padborg, som vi vandt på en stegende hed søndag sidst i august. Det gjorde at Bennys forspring skrumpede til et sølle point, så ved finalen i Bramming skulle vi "bare" slå ham for at blive jysk/fynske mestre.

Men først ville Søren Tøndborg gerne køre et DM rally - og det blev så det i Ringkøbing. Vi tænkte at det kunne da være smart at lære lidt af hans erfaring, og desuden er det jo sjovt med de store rally. Søren og jeg kørte noter og hyggede os med god mad på en fiskerestaurant i Ringkøbing, på selve dagen endda med dele af Peugeot teamet.
Når Marianne og jeg kører noter synes vi det er nok med 2-3 gennemkørsler, men Søren er vant til ca. det dobbelte, så da dagen kom kunne jeg prøverne udenad - næsten
De fire første prøver var gode, sjove og til den hurtige side. Publikumsprøven i Ringkøbing var absolut også til den sjove side, med rigtigt mange sving og udfordringer. Her oplevede jeg i sidste sving for første gang at bremserne blev "bløde", men jeg fik da kareten rundt om hjørnet og i mål. I anden gennemkørsel fungerede de helt til mål, men motoren gav et par host fra sig, var det nu den pokkers toppunktsføler igen?
Så skulle vi køre løbets længste prøve, på ca. 25 km med fuld gas, og det er ikke mere end 160km/t skulle det vise sig, måske 165 ved 8000omdr (jeg vil have et længere 6. gear i julegave).
Kort efter starten døde samtaleanlægget helt, og Søren råbte sig hæs, selvom jeg forsøgte at fortælle ham at jeg kunne prøven næsten udenad
På vej ud på anden omgang blev vi indhentet af Kjeld Seidler i sin flotte peugeot RCZ, men jeg kunne holde ham stangen ret langt - til min overraskelse - men til sidst besluttede jeg, at det nok var vigtigere for ham end for mig at få point i mesterskabet, så med et par hjul ude i grøften, kom han forbi. Da han drejede fra til mål, syntes jeg ikke der var det store træk i gearene, og kort efter lød der en grim skrattende lyd ude fra motoren, og den blev værre og værre, så vi måtte stoppe og erkende at motoren ikke havde kunnet holde til de 20km fuld gas.
En trods alt spændende dag var ovre og tak til Søren for deltagelsen 

Min reserve motor med 200.000 på klokken blev lagt i i et samarbejde med Tonny og Jesper og drengene på Autogården. Desværre viste det sig at koblingen var helt slidt ned, så den måtte også skiftes.
Det betød desuden afbud til JFM4 i minirally.
Afsted det gik til JFM6 klubrally, hvor vi hurtigt fandt ud af at der var et eller andet galt med den nye kobling, for jeg kunne ikke koble ud, og det drillede helt vildt. Ved pausen var Per foran med 4 sekunder, men vi var foran med 11 til Benny og hvis det holdt ville vi være Jysk/Fynske mestre. Desværre nåede vi kun lige at køre lidt på prøven lige efter pausen, så knækkede der en trækaksel. Da Per vandt klassen(tillykke), sneg han sig endda forbi os, så det kun blev til bronze medaljer i 2012 
Nå, ny brugt trækaksel på, og så afsted til JFM5 minirally i Støvring, hvor vi igen havde problemer med koblingen, selvom den var justeret og modificeret.
I pausen ville jeg justere lidt mere, men det gik galt (lang historie!) og bolten sprang af og slog hul på køleren og for 3. gang måtte vi opgive videre deltagelse.
Men vi kommer igen!
- mens det gik godt på prøve 2
Fejden 2012
Så var det fejdetid, og her var vi i KOM nok lidt bagud på point inden starten. Vi havde syv teams og det var lige nok til to hold. Problemet var så, at det ene team måtte melde fra aftenen før, og et andet team knækkede koblingskablet, da de kørte ned fra traileren. Dermed var der kun et hold tilbage, da starten gik.
Holdet bestod af Børge Hvidberg, Morten Grove og os. Det gik rigtigt godt, omkring pausen førte vi alle tre vores klasser og fejdemesterskabet var tæt på. Marianne og jeg var de sidste i feltet, og vi havde vores problemer med motorudsættere og en kegle der sprang ud foran bilen. Alligevel førte vi klassen foran Jesper Quist med tre sekunder inden der skulle køres på Nørlundbanen for sidste gang. Det med de tre sekunder vidste jeg jo ikke og lettere presset skiftede jeg gear med håndbremsen i næstsidste sving, og så kørte vi pludselig baglæns, - dermed tabte vi klassesejren. Da vi kom i mål fik vi at vide at Morten var udgået på sidste prøve - der var ikke strøm på benzinpumpen, så fra tre klassesejre havde holdet nu kun een og en andenplads og det rakte ikke til noget som helst. 
Dog fik jeg en nyindstiftet vandrepokal, som allerede er præsenteret på Rallyinfo, som hurtigste deltager over 50 år Der var seks kandidater og vi blev trods alt nr. 4 generelt af de godt 40 deltagere.
Tak til IMK for et fantastisk godt motorløb og fejdearrangement. Jeg vil kæmpe for at beholde rollatoren i 2013!
Den famøse gyldne rollator sammen med de andre præmier, som angivet i statutterne for vandrepræmien!
Flyvende sommerstatus
2. juni gik det løs med 3. afdeling af JFM i minirally og det var et herregodt løb Preben og MSS havde fundet frem i omegnen af Haderslev.
Vi kom godt igennem hele løbet, ikke en eneste fejl fra mandskab eller bil, om end førstekøreren måske godt kunne have gasset lidt mere, men med vores budget er det temmelig vigtigt at komme helt i mål Særligt den store rundbaneprøve var sjov og testede min tillid til undervogn, dæk og bremser, og det er der jeg har mere at lære, idet de tre dele nok kan mere end jeg.
Vi kom i mål på en relativ OK 6. plads i klassen ud af 16 deltagere, og som nr. 15 af 49 generelt.

Tre uger senere var det tid til 3. afdeling af JFM i klubrally og ud fra deltagerlisten havde jeg helt ærligt nok forventet at kunne blande mig helt i toppen. Men den dag regnede det skomagerdrenge på Fyn og jeg begik et par fejl. Først og fremmest fik jeg ikke justeret Proflex undervognen om til regnvejr, og de relativt slidte Toyo R888 var nok ikke det bedste til regn. Men de har en mindre rulleomkreds, så de passer bedre til klubrally end A006'erne.
Løbet havde meget lange transportetaper - efter en time havde vi kun kørt to prøver, og på den sidste gik bilen også i stå i en håndbremsevending. Prøverne i Assens var dog koncentrerede i ét område og var af den sjove slags. Der var udlovet ekstrapræmie af brdr. Jensen på prøve 4/9, og den havde jeg tænkt mig at vinde, men i mål på prøven viste det sig begge gange, at der var indtil flere der var kørt fra os - endda på standarddæk og i standardbiler.
Vores værste konkurrent i mesterskabet i år, Benny Mogensen, kørte helt suverænt i regnen, og vandt klassen foran os med godt et minut. Desuden var to klasse 1 biler foran og endelig to rigtige rallybiler i klasse 4 & 5, så vi blev kun nr. 6 generelt.
Nu skal jeg vist til at se på det med regnvejrsopsætning og få skåret nogle regndæk af mine Yokohama A006.

Samlet set oversomrer vi i klubrally på en 2. plads i JFM, 1. plads delt med Per/Jack i SpeedNord og en 2. plads i KOM klubmesterskab. I minirally ligger vi på en 7. plads i JFM, 8. plads i Minirallysyd og en 2. plads i KOM klubmesterskab. Ikke vildt godt, men vi er med
Minirally 2. afdeling i Billund
Det var med spændt forventning vi mødte op i Billund d. 28 april til JFM2 i minirally. Spændt fordi vi håbede på et problemfrit rally og forventning, fordi prøverne var sjove sidste år, så mon ikke de ville blive det igen?
Vi kom glat igennem alle kontrollerne og fik kørt noter uden problemer, men allerede kort før afgang til start begyndte det at regne, og vi har ikke flere regndæk. Nå, pyt, vi skulle jo heller ikke vinde noget
Bortset fra et lille host i starten gik bilen fint på omgangsprøven, men jo længere vi kom ind på gruset på afløbet af prøven, jo værre blev udsætterne. Faktisk var jeg nødt til at køre med halv gas og det gentog sig på den første ujævne halvdel af prøve 2. - pokkers!
I pausen forsøgte jeg mig som mekaniker, men kunne ikke rigtig se noget. I mangel af bedre tog jeg stikket til spjæld sensoren af, viklede det ud af andre ledninger og satte det på igen, uden at det sad så stramt som før 
Og det virkede! Ingen udsættere overhovedet i 2. gennemkørsel, der derfor blev rigtig sjov Det var dog mindre sjovt at se konkurrenterne, der var kørt af her og der i det våde og glatte føre, men de skal have ros for at huske at sætte advarselstrekanterne op, - det er altså rigtigt godt når man kommer til et sving og man får den lille advarsel.
Resultatet er ikke noget at skrive om, men vi fik da vist fundet den trælse periodiske fejl, og vi skulle bare gennemføre og have det sjovt - og begge dele lykkedes, så vi siger tak - et flot løb af Arne og GMK, og igen stor ros til ham og de andre der stablede minirallyturneringen på benene. 



JFM3 i Hjørring

Søndag d. 22. april skulle vi køre JFM3 i Hjørring og alt var klart, men det var med nogen spænding vi mødte op - efter den stribe af små og store uheld der har forfulgt os igennem de 6 løb her i foråret.

Hjørring havde som sædvanlig godt styr på arrangementet, men ikke vejret - det var vådt! Jeg havde monteret vores Toyo, da de har en mindre rulleomkreds, hvilket skulle give et knapt så langt 1. gear, hvilket igen skulle være godt i starterne og håndbremsevendingerne. Det var det også! Til gengæld fornemmede jeg at de ikke stod så godt fast i regnvejr, som vores brugte Yokohama A006, for jeg måtte da godt nok linde noget på gassen i første gennemkørsel. På prøve to kunne jeg ikke mærke om de bed og fik forbremset mig, bilen døde og det kostede nok lige omkring 15 sekunder, inden vi igen var igang.
Ellers gik det godt, gearkassen er ved at vænne sig til mig og den virker rigtigt godt. Til gengæld er der nu et stigende problem med motorudsættere, vi har haft det i flere løb, det er formentligt en løs forbindelse et sted. På prøve seks døde bilen helt - men sprang igang igen efter 2-3 sekunder, så før prøve 7 pillede jeg ved diverse ledninger og stik og pludselig døde motoren igen. Så nu har jeg en ide om hvor fejlen kan være.
Nu var prøverne tørret op og det blev igen rigtigt sjovt at køre stærkt. Lidt for stærkt måske, for på den sidste prøve var der fortsat mange motorudsættere og nu også ledningsknas med kameraledningen, så jeg blev helt frustreret. Endelig fik vi flået ledningen til kameraet af og skulle ud på 2. omgang, hvor jeg havde fået gasset vældigt op. Ideallinien førte os hen over en meget stor forsænkning på pladsen, og det gav et kæmpebrag da vi fløj derned, men alt virkede stadig og vi fuldførte prøven uden flere problemer. Det viste sig at der var en kantsten dernede, men umiddelbart skete der ingen skade udover en let bøjet fælg. Bilen skal nok lige have et ordentligt eftersyn på Tonny's værksted, inden vi kører minirally i Billund.

Det endte med en 3. plads generelt af 39 deltagere og nr. 3. i klassen, slået klart af både Kenneth i Kadett 16v og Tom i Golf. De to trykker den altså af deroppe! Det var en god dag syntes vi, endelig et løb uden de helt store problemer

Minirally 1. afdeling på Fyn
Man skal jo ikke kun skrive når det går godt, så hermed en af naturlige årsager kort beretning fra vores deltagelse i 1. afdeling af DM/JFM i minirally.
Jeg har i mange år gået og håbet, at der ville være flere klubber, der så lyset og lavede minirally, da det er det eneste rigtige alternativ mellem klubrally og den dyre DM-serie. Endelig kom det, - i 2012 er der planlagt 10, og vi vil deltage i de fleste - i det mindste de seks i Jylland og måske de to DM tællende på Sjælland.
Den første afdeling blev arrangeret af KDAK/Fyn og foregik i lørdags på Fyn omkring Assens. Der var 70 deltagere, hvilket beviser behovet for løbstypen. Vi skulle ikke forsøge at vinde noget, bare gennemføre og lære at køre med dogbox'en og få en god oplevelse. Vi stod op kl. 0500 og efter transport og notekørsel, opstilling, licens- og teknisk kontrol, fik jeg tid til at efterspænde forhjulsophængene, - og der var sandelig to løse bolte! Kl. 1300 startede vi - men desværre viste det sig, at motoren havde udsættere på vej ud til prøve 1. Vi kunne ikke få tændt videokameraet, og begge dele irriterede mig, da starten gik på prøve 1. Heldigvis var motoren færdig med at hoste, og alt virkede og prøven gik fint. Topfarten blev næsten afprøvet, den gik 160 ved 7000omdr., så mon ikke det er 170 ved maks omdrejninger 8000. 
Ved starten på prøve 2 havde vi fået vredet Marianne rundt i sædet så hun kunne tænde videokameraet og vi var klar. Som de kvikke kan se og høre på videoen havde vi lavet en forkert "skær" note kort efter starten og det tog lige min koncentration. Da jeg var koncentreret igen, kørte vi ud på et grusstykke, men her mistede jeg koncentrationen pga. nogle tilskuere ude i det fjerne, og endnu engang havde vi en forkert note, så jeg fik ikke at vide at jeg skulle dreje, - før det var for sent!
Vi endte heldigvis i en ret blød jordvold - på den ene side var der en sø og på den anden side en stendynge

Heldigvis var klubkammerat Morten Grove Nielsen tilskuer lige på det sted, og han og en kammerat kom løbende for at få os fri, men uanset deres og Mariannes meget entusisastiske masen sad vi godt fast. Jeg var også noget bekymret for motoren, der ikke kunne få luft for jord i ventilatorerne! Endelig sluttede prøven og flere tilskuere kom ned og hjalp med at skubbe os fri, og med skævt rat og alle de røde lamper i instrumenthuset tændt, trillede vi ud af prøven i en lille landsby. Vi var udgået - men umiddelbart så det nu ikke så slemt ud.
Så hyggede vi os som tilskuere, og vi er nødt til at nævne en enkelt af feltet, - Jonas Damgaard havde en fejende flot køreteknik i de snævre sving inde i landsbyen, flot og effektivt! Ikke underligt at han blev nr. 2 generelt.
Søndag kom Tonny ud på Autogården i Skelhøje, og beså skaderne og hurtigt smøgede han ærmerne op, skilte hjulophæng ad, bankede og slog og svejsede til den store guldmedalje og efter en time var krydsmålet mellem baghjul og forhjul det samme.
Resten var nemt, udskiftning af et knækket forbindelsesled til krængningsstabilisatoren og ca. 20 strips og en sikring, så var bilen klar igen. Nu skal den bare lige have justeret hjulene ind igen, men en lille testtur viste at den faktisk kørte både ligeud og svingede lige godt til begge sider.
Vi er klar til JFM3 i Hjørring på søndag!
Til gengæld har de seneste begivenheder, gearkasse indkøb og manglende sponsorer gjort at vi nedjusterer vores ambitioner om deltagelse i andet end JFM løb. Det betyder, at vi fra i dag har ca. 10 løb tilbage, se kalenderen
Men der er både video og friske billeder i arkivet nu.

Mads Kjærs Mindeløb 2012
2. påskedag var det så tid for Mads Kjærs Mindeløb. Løbet, der er en institution i jysk rallysport, havde fået tilført en enkelt ny hastighedsprøve, men ellers var alt som det plejer - en blanding af gode ægte klubrallyprøver og nogle rigtigt sjove og spændende med grusblanding. Det jeg specielt kan lide er at prøverne er mellem 2 og 3 km lange. Endvidere er organisationen bag altid på plads og klar, og ikke mindst tænker man både på prøvemandskaber og dem der ikke nødvendigvis får pokaler med hjem, ved at uddele diverse andre præmier.
Testen af dogbox'en var jo gået godt ved RGP, så sammenholdt med sidste års 2. plads, var ambitionerne høje. Vi ville vinde!
De ukendte faktorer var dog mange, - hvordan ville vejret arte sig?, vi var forberedt på regn med godt brugte SS regndæk, men vigtigst af alt hvordan var gearkassens lange 1. gear en spiller i håndbremsevendingerne, og endelig, hvor hurtige var konkurrenterne efter vinterpausen??
Vejret artede sig fint, det regnede lidt og det var fint til dækkene, til gengæld var det lange 1. gear nok ikke ideelt, når vi skulle accellere fra en håndbremsevending. Og ikke mindst kørte konkurrrenterne fra os! Faktisk var vi kun 5. i klassen ved pausen!! Jeg havde begået to fejl der begge kostede ca. 15 sekunder. Den ene opstod fordi jeg fejlbedømte hastigheden i 5. gear ved en nedbremsning til en vending, og vi gled sidelæns ind i og blev stoppet af en lille jordvold. Så måtte vi efterfølgende i bakgear og vende for at komme videre. På den næste prøve ville jeg skære et hjørne hen over en skrå kantsten, men gruset på den anden side tog ikke ret godt imod, og vi havde kurs mod en bunke af et eller andet der nok ville gi' buler foran! Heldigvis stoppede vi tidsnok til at undgå det, men bakgearet måtte tages i brug igen.
Efter pausen var der kun én vej - det var fremad og alle fire prøver blev gennemført i gode tider, og da både Kirkeby og Iversen fik maskinproblemer erobrede vi 2. pladsen i klassen og generelt af alle 52 deltagere.
Den nye prøve som omtalt i begyndelsen var ikke en ubetinget succes, idet den var alt for blød og opkørt, især ved de store grusdynger. Det betød at de først startende havde store fordele her. I lidt mindre våd tilstand vil den nok være sjov.
Den sidste prøve kørte vi perfekt, syntes vi, og standsede med brede smil efter prøven for at kontrollere dækmønster inden mål. Men smilet blegede en anelse, da vi indså at fordækkene måtte skiftes, og vi havde kun ti minutter i regn og mudder. Det lykkedes, men hold da op et rengøringsarbejde med alt det sand, mudder og grus det slæbte ind i bilen - overalt.
Alt i alt en god dag og et godt resultat, men LOMS havde erstattet de gode frikadeller med hamburgryg, og det medførte mange protester fra deltagerne, herunder mig, - de frikadeller havde jeg glædet mig til!
Jeg havde også glædet mig til de store guld- vandrepokaler, men det må blive i 2013!
Tillykke til Michael Buchwaldt og Lise, det var temmelig fortjent, - vi andre vi fik baghjul den dag!
Rally Grand Prix i Ans
Sidst skrev jeg at vi havde problemer gearkassen og der blev kigget på en dogbox (læs data under faneblad "Peugeot 306"), som jeg ikke regnede med vi kunne nå at installere inden RGP og Mads Kjær Mindeløb. Guess what - det kunne vi!
Takket være Racershoppen på Fyn, Jørgen Møller, Autogården i Skelhøje og ikke mindst Tonny Jensen lykkedes det alligevel. En særlig tak til Tonny der, sammen med mig, brugte hele Skærtorsdag på at montere gearkassen dagen inden RGP i Ans.
Det var med nogen spænding jeg skulle køre med sådan en, og for de uindviede er det en gearkasse der er bygget specielt til motorsport og den store forskel er styrken af de indvendige dele, og ikke mindst at der ikke er synchromeshringe til at sinke gearskiftene. Der er direkte indgreb ved gearskifte, via nogle såkaldte "dog" ringe og det giver et ryk og en lille klonk-lyd hver gang. Men det viste sig, da gearkassen havde sat sig lidt og efter tre olieskift, at den skifter let og ubesværet, både op og ned. Man skal blot huske at skifte ned gennem alle gearene, ellers lyder det grimt!
Nu går bilen 60 km/t i 1. gear og så ca. 20 mere for hvert gear, teoretisk er topfarten begrænset til 168 ved 7500omdr. Det er jo ikke meget, men det går meget hurtigt med at accellerere derop, og det er det der er vigtigt
Vandringen er så lille i gearstangen at jeg på et tidspunkt fra 2. gear ramte 1. gear i stedet for 3. gear, og alle lamper blinkede i kabinen og omdrejningsbegrænseren på motoren slog fra. Men kort efter startede den op igen, og vi kunne fortsætte heatet, hvor vi kørte hurtigst af alle i klassen og 9 generelt. Det var jeg ovenud lykkelig for, men desværre knækkede en drivaksel i 3. heat og vi måtte nøjes med 3. pladsen i klassen og 14 generelt af de 50 deltagere.
Samme aften skiftede Tonny og jeg trækakslen og vi var klar igen!
Der er efterhånden tradition for at vi kører hurtigt i RGP når det regner, så forhåbningerne og ambitionerne til deltagelsen i Mads Kjær var store, for sidste år blev vi nr. 2, - hvordan det gik, mere senere!
JFM1 i Randers
Desværre kunne Marianne ikke deltage i JFM2 d. 25. marts, men det kunne teamets faste reserve, Michael Broberg. Så jeg samlede Michael op i Ans og vi fik bil og mandskab igennem diverse kontroller og gjort klar til klubrally.
Den første prøve holder jeg meget af for der kan der rigtigt gives gas, og vi satte den hurtigste tid. Det var jo en god start.
Den gode start holdt dog ikke længe, for på prøve to væltede jeg den samme kegle begge gange jeg skulle vende om den. Undskyldningen er at den stod i skyggen i det ellers så flotte solskin, så - - - 
Prøverne 3-4-5 vandt vi med et par sekunder til den senere vinder af kl. 5 og generelt, Thor Jensen.
I pausen var vi således foran i klasse 7, men med Henrik Iversen 17 sekunder efter, lidt overraskende, når det nu var hans første tur i en forhjulstrækker. Thor førte generelt med 1 sekund!
Prøve 6-7 efter pausen blev vundet ret overbevisende, så vi nu var 7 sekunder foran Thor og 27 foran Iversen.
På prøve 8 skete katastrofen, gearkassen begyndte at komme med meget mærkelige lyde, og hurtigt stod det klart at et eller andet var gået i stykker, men vi kom i mål i samme tid som i første gennemkørsel. Bilen kunne stadig køre, det skramlede meget grimt fra et eller andet sted i nærheden af gearkassen, men på motorvejen på vej til prøve 9 faldt det lidt til ro. Vi fandt efterhånden ud af at 2. gear nok var spist og opløst i små stykker. Vi besluttede at prøve om vi kunne gennemføre i 1 og 3. gear på prøve 9 og 10, og i forhold til vores første tider mistede vi kun 10 og 11 sekunder, hvilket var overraskende lidt, synes jeg.
Bilen og gearkassen holdt helt til mål, og vi var lykkelige Især da resultatlisten kom op og vi havde vundet klassen med 12 sekunder. Thor vandt dog generelt med 14 sekunder.
Per og Jack fra KOM blev nr. 3 i klassen og det var nok en rigtig positiv overraskelse for dem, og de satte endda dagens hurtigste tid på prøve 10
Nu arbejder vi på en mere holdbar gearkasse og i skrivende stund ser det ud til at blive en dogbox, så det bliver spændende, men jeg tvivler på at vi bliver klar til RGP og Mads Kjær.
Rallytesten på Fyn
Lørdag 10. marts deltog vi i Mekonomen rallytest ved Fåborg, og sikke en test! Vi kom lidt sent frem og opstilling og teknisk kontrol tog sin tid. Kort før start fik vi løbsleder Niels Erik Jørgensens tilladelse til at gennemkøre prøven som de sidste inden selve testen, så der blev skrevet noter under pres! Det blev til 57 sving og 24 toppe på de ca. 10km, og det skal siges at vi kun noterer de sving og toppe der er "betydningsfulde" (kun for de indviede - andre skriver alt ned, hvis det drejer eller topper det mindste). 
Under den første testtur mistede Marianne noterne et par gange og den første gang fik det mig ud af fatningen, så jeg nær havde tabt bilen på en "Top-H3-ned-pas på", der var helt skjult efter "V4minus->op-top-H4-lang"!! (fik I den?) 
Da vi kom i mål  kogte kølervandet, så jeg stod ud for at kloge i det, og da jeg ville lufte varmeapparatet ud, tabte jeg den lille ventilkappe og vandet fossede ud! Nå, hurtigt ned og stjæle en dæk ventil, den passede lige på og så var den klaret
Da den har det med at smide lidt vand i starten af et løb (jeg har nu fundet ud af at det er fordi jeg fylder for meget på) startede vi med det samme på 2. testtur. Nu gik det bedre for Marianne og trods de lumsk fedtede og svære vejbetingelser gik det helt godt. Lige til det 2. sidste sving inden mål, hvor jeg valgte at botaniserede i den fynske underskov, istedet for at køre inde i en 4 tons kampesten Så holdt vi der, og kunne studere de andres kørestil i samme sving. Dem der boede derude syntes det hele var ganske underholdende og var friske med reb og traktor, så i pausen kom vi fri og kunne køre til servicepladsen og inspicere skaderne.
Der var kun et par små revner i spoileren, så vi fik bilen kontrolvejet og justeret så den nu vejer det samme parvis på forhjulene og det samme på baghjulene. Det betyder bedre køreegenskaber!
Så fløj vi igen over sving og toppe i 3. og 4. testtur. Især flyveturene over jernbaneoverskæringerne var spændende, især en af dem gik rigtigt godt, vi fløj langt og længe, og landingen var næsten umærkelig, Men den sidste blev lidt skæv, så vi landede på højre forhjul og det gav et ordentligt drøn. I alle landinger virkede bilen helt stabil, også i bagenden der ellers ofte kan slå op, så man mister kontrollen. Men ikke vores!  
Så var benzinstanden ved at være low, og vi har ikke råd til at brænde al for meget benzin af udenfor konkurrence - men, sikke en dag! Tak til KDAK Fyn
Plan for 2012
Vi har nu en plan for 2012. 
På baggrund af et meget begrænset budget, og nye regler der umuliggør videre deltagelse i DM-rally, har vi valgt de billigere regionale mesterskaber.
Det er det nok lidt overambitiøst at ville køre både JFM i klubrally og minirally, det er jo allerede 12 løb, men det vil vi altså .
To af løbene i minirally tæller også til DM i minirally, og derfor vil vi se om der er økonomi til at deltage i de to sjællandske løb også, ligesom ikke-mesterskabstællende RGP i Kongenbro Langfredag og Mads Kjærs Mindeløb 2. Påskedag er på kalenderen.
(se mere under "kalender/resultater")

Bilen er afdekoreret for FUTURE WINGS projektet og vil fremstå i nye friske farver.
Teknisk er den under klargøring på Autogården, Skelhøje. Der er ikke tale om noget der gør den hurtigere, bare nye tændrør og udstødning, remme og vædsker og flytning af batteri, catchtank, sprinklerbeholder og horn, for at skabe bedre overblik i motorrummet. Desuden bedre montering af op til 2 reservehjul og et centralt løftepunkt for donkraft i bag.
 
Sæson 2012 ?
Desværre er vi blevet ramt af den globale krise, idet det gode samarbejde med Flyvevåbnet er blevet kraftigt reduceret i 2012
Ja, vi har desværre måttet sige farvel til sponsoratet fra Flyvevåbnet, da staten er inde i en stor sparerunde, hvor Forsvaret alene skal spare op mod 3 milliarder på budgettet. Derfor er blandt andet reklame og rekruttering samlet i Forsvarets Personeltjeneste. 
Det betyder at støtten fra Flyvevåbnet i år alene er, at vi kan fortsætte med at låne teltet og presenningen.
Så vi neddrosler aktiveter og ambitioner og må søge andre veje.
Som det ser ud nu, kommer vi nok kun til at køre i meget begrænset omfang -måske JFM i klubrally eller minirally mesterskaber.
Beslutningen om aktiviteterne tages formentlig i februar, hvor der så igen kommer en opdatering.

- vi ses derude

Lars & Marianne

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Wester | Svar 27.12.2012 18.10

Ærgeligt i ikke kører i 2013. Håber i får et godt nytår, og vi ses derude.

/ Hans

Hans-Jørn Søgård Andersen | Svar 29.01.2012 21.54

Håber vi får " flyveren " at se alligevel.....Men kig ind en dag når I kommer forbi..

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

29.12 | 10:09

Det er da godt nok en skam. Måske dukker der pludseligt noget op som gør at I kan gøre come back. Jeg glæder mig til at se jer 'derude' 🏁 Godt Nytår 🎉

...
29.12 | 02:06

I har været SÅ seje!

...
29.12 | 01:39

I har med jeres engagement i sporten været store støtter. Ærgerligt i stopper. Men vi ses helt sikkert.
Mvh Kedde

...
28.12 | 23:40

Øv med øv på. Vi ses der ude

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE